• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آبگرم گنوی بندرعباس، چشمه‌ی شفابخش هرمزگان

7 اردیبهشت، 1399
7 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
دیدنی‌های استان‌های جنوبی کشور، به خصوص استان هرمزگان و شهر بندرعباس، حال و هوای متفاوتی دارد. اگر به ما یک فرصت 5 روزه برای مسافرت بدهند، خیلی از ما مناطق شمالی را برای سفر انتخاب می‌کنیم. غافل از این که در جنوب کشور ما، زیبایی‌هایی وجود دارد که در جهان نظیرش پیدا نمی‌شود. آبگرم گنو بندرعباس یکی از این زیبایی‌هاست. چشمه‌ای که از گونه‌ی بسیار نادری از ماهی‌ها نگهداری می‌کند. برای آشنا شدن با آبگرم گنو بندرعباس، با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین فصل برای بازدید از آبگرم گنو بندرعباس
همه‌ی ما گرما و شرجی بندرعباس را می‌شناسیم! با وجود این که فصل بهار و تابستان با تعطیلی‌هایی که دارد برای سفر کردن خیلی مناسب است، اما اگر تحمل گرما برایتان سخت است بهتر است این فصل‌ها را برای بازدید از آبگرم گنو بندرعباس انتخاب نکنید وگرنه بخش‌های خیلی شیرین سفر هم برای شما تلخ می‌شود. از آن‌جایی که می‌خواهید از چشمه‌ی آب گرم بازدید کنید، بهتر است فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید که دلچسب بودن گرمای آب را کاملا حس کنید! اواسط پاییز، آب و هوای بندرعباس معتدل، لطیف و دوست‌داشتنی‌ است و با گذشتن از پاییز و در زمستان، دمای هوا کم کم پایین می‌آید اما به دلیل رطوبت بالای این شهر، سرما آزاردهنده نیست. حتی در روز‌های سرد سال هم خون‌گرمی جنوبی‌ها نمی‌گذارد سرما را احساس کنید. بندرعباس در همه‌ی فصل‌ها از مسافران زیادی میزبانی می‌کند. بهتر است قبل از سفر شرایط آب و هوایی را از هواشناسی پی‌گیری کنید. 
راه‌های دسترسی به آبگرم گنو بندرعباس
آبگرم گنو بندرعباس، در کیلومتر 34 جاده‌ی بندرعباس به شیراز واقع شده. برای رفتن به این منطقه، باید از طریق بلوار شهدای بندرعباس وارد جاده بندرعباس-شیراز شوید که به مسیر بندرعباس به سیرجان هم شناخته می‌شود. برای رفتن به آب‌گرم یک مسیر 40 دقیقه‌ای را باید طی کنید. از آن‌جایی که مسافت طولانی نیست، اگر اتومبیل شخصی ندارید می‌توانید با کرایه‌ی ماشین این مسیر را طی کنید و هزینه‌ی آن زیاد نمی‌شود. راه دیگری هم برای رفتن به آبگرم گنو وجود دارد. شما می‌توانید از طریق بلوار امام حسین یا شهید بهشتی وارد بزرگراه 70 آسیا بشوید. این دو مسیر در دو راهی بابا غلام به هم ملحق می‌شوند و بعد از آن پس از طی کردن چند کیلومتر به آبگرم می‌رسید. راه از سمت جاده‌ی بندرعباس به شیراز کوتاه‌تر است اما رانندگی از سمت بزرگراه راحت‌تر و امن‌تر است.
قیمت بلیط و ساعات دسترسی
برای بازدید از چشمه، شما لازم نیست مبلغی پرداخت کنید. اما دو استخر زنانه و مردانه نسبتا بزرگ در این محل ساخته شده که از آب‌گرم چشمه استفاده می‌کند و اگر قصد شنا کردن دارید، باید مبلغی را پرداخت کنید. هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید می‌توانید از آبگرم گنو بازدید کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود یا بعد از ظهر را انتخاب کنید.
دانستنی‌های قبل از دیدن آبگرم گنو بندرعباس
  • چشمه‌ی آب گرم گنو، در یک دره قرار گرفته است. کوه گنو که ششمین کوه بلند استان هرمزگان است و ارتفاعات آهکی، این چشمه را از شمال و جنوب احاطه کردند. 
  • آب چشمه‌‌ی گنو، با دمای 40 درجه، از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم محسوب می‌شود. دمای بالای آب، زندگی را برای خیلی از موجودات آبزی غیر ممکن می‌کند. اما جالب است بدانید که گونه‌ای بسیار نادر از آبزی‌ها به نام آفانیوس گینوئیس در این چشمه زندگی می‌کند که در هیچ کجای دیگر جهان یافت نمی‌شود! این ماهی از گونه‌های بسیار آسیب پذیر است و اندکی تغییر در شرایط محیط، می‌تواند منجر به انقراض این گونه‌ی نایاب بشود. این ماهی از خانواده کپور دنداران است و به آن ماهی گورخری هم می‌گویند. این ماهی نه فقط به خاطر کمیاب بودنش، بلکه از نظر زیبایی شناسی هم خیلی با‌ارزش است. بدن این ماهی 27 میلی‌متری با رنگ‌های زیبایی نقاشی شده. این ماهی زیبا و کوچک از بی‌مهرگان آبزی و جلبک‌ها تغذیه می‌کند.
ماهی آفانیوس گینوئیس
نام علمی این ماهی Aphaniusginaonis است و فقط در آبگرم گنو بندرعباس زندگی می‌کند.
  • آبی که در استخر‌ها استفاده می‌شود، پس از مصرف شدن مثل یک چشمه از آن‌ها پایین می‌ریزد که این آب هدایت شده و برای آبیاری نخلستان‌ها از آن استفاده می‌کنند. آب چشمه در ادامه‌ی مسیر خود، آبشار‌های کوچک و زیبایی را به وجود می‌آورد. این منطقه در کل 40 چشمه‌ی آب گرم زیبا دارد و بسیار منحصر به فرد است.
  • دمای بالای آب و ترکیبات آن، شرایط را برای رشد گیاهان سخت می‌کند. اما در منطقه گنو، این مسئله فقط باعث شده که پوشش گیاهی آن خیلی خاص باشد. از استپ‌های بیابانی گرفته تا گونه‌های مناطق سردسیر را می‌توانید در این منطقه مشاهده کنید. استبرق، سرخس معطر، آویشن بومادران، مسواک، کنار و رزوک فقط قسمت کوچکی از گیاهان گنو است. تا الان360 گونه‌ی آوندی در این منطقه‌ی حفاظت شده پیدا شده است.بعضی گیاهان هستند که به جز گنو در هیچ جای دیگر ایران نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. از جمله بادام وندلیو، مهرخوش و پامچال صخره‌ای.
  • چشمه‌های آب گرم گنو از محبوب‌ترین مقاصد توریستی آب درمانی جنوب کشور هستند. آب این چشمه مقدار زیادی کلروسدیم در خود دارد که خواص زیادی دارد و می‌تواند بعضی از بیماری‌های پوستی را درمان کند.همچنین آب گرم برای رفع کردن و یا تخفیف درد‌های عضلانی و مفاصل، تسریع گردش خون در رگ‌ها و مخصوصا برای بیماری‌های روحی و روانی مثل افسردگی و ... خیلی مفید است.
راهنمای بازدید از آبگرم گنو بندرعباس

راه چشمه‌ی آبگرم گنو با یک مسیر فرعی از جاده‌ی اصلی جدا می‌شود. این جاده‌ی پیچ در پیچ، شما را به ارتفاعات گنو می‌برد. در نهایت، شما به منطقه‌ی بزرگ تفریحی و آبدرمانی و توریستی گنو می‌رسید. امکانات رفاهی مناسبی که در این مجموعه قرار داده شده، سفر را برای خیلی از مسافران آسان می‌کند.

“اگر به دنبال جایی برای استراحت می‌گردید، می‌توانید از آلاچیق‌های مجموعه استفاده کنید و از آفتاب بندرعباس هم در امان باشید. ”

پس از این که از چشمه آب گرم بازدید کردید و ماهی آفانیوس گینوئیس را دیدید، تفریحات زیادی هست که می‌توانید در این مجموعه تجربه کنید. در هنگام بازدید از چشمه، با خودتان کلاه آفتابگیر ببرید. 
بهتر است این فرصت را از دست ندهید و حتما مایو و لوازم شنا همراه‌تان داشته باشید تا از خواص درمانی آبگرم بهره‌مند شوید. در این مجموعه، یک شهربازی هم قرار داده شده که بچه‌ها را حسابی سرگرم می‌کند. اگر خرید کردن را خیلی دوست دارید، یک مجتمع تجاری هم در این مجموعه وجود دارد. پیست دوچرخه سواری، اسب سواری، قلعه بادی، قطار ریلی و بازی‌های کامپیوتری برای کودکان می‌تواند خیلی سرگرم کننده باشد.
شهربازی مجموعه تفریحی درمانی گنو
سرگرمی‌های زیادی در این مجموعه‌ی تفریحی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده.
اما در کنار این همه بازی و سرگرمی، بهتر است از لذت بازی‌های گروهی و خانوادگی غافل نشوید! اگر دوربین عکاسی دارید، می‌توانید لحظات زیبایی را در این منطقه ثبت کنید تا بعد‌ها خاطرات شیرینی را به شما یادآوری کند. 
 گردشگران در کنار آبگرم گنو بندرعباس
معمولا به خاطر دمای بالای آب، اطراف چشمه پر از بخار می‌شود.

این مجموعه رستوران، سفره‌خانه سنتی و بوفه هم دارد و لازم نیست نگران غذا باشید. در نهایت اگر خیلی در آبگرم گنو به شما خوش گذشت، یک هتل 28 واحدی هم در این منطقه ساخته شده که می‌توانید شب را در آن بگذرانید تا بتوانید روز بعد و با وقت کافی، از امکانات این مجموعه نهایت استفاده را بکنید.

قصد سفر به بندرعباس را دارید؟ خواندن مطالب «خرید در بندرعباس» و «رستوران های بندرعباس» را از دست ندهید.
برچسب(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.1 43 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.