ترمینال شرق تهران

21 اسفند، 1398
10 دی، 1398
مدت مطالعه :
سفر رفتن جزو علایق بسیاری از آدم‌هاست. در سفر می‌توانید هر آنچه که یک زندگی روزمره و یکنواخت دارد، دور بریزید و خود را برای تجربه‌ی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جدید آماده کنید. ترمینال شرق از قدیمی‌ترین پایانه‌های اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی تهران است که روزانه هزاران نفر را جا به جا می‌کند. اگر شما هم به سفر علاقه‌مندید و به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های خود هستید، سفر با اتوبوس را در گزینه‌های خود قرار دهید. با اسمارتیز همراه باشید تا با ترمینال شرق تهران و امکانات آن آشنا شویم.
تاسیس ترمینال شرق تهران
ترمینال شرق تهران از سال 1360 در شرق تهران شروع به کار کرده و به مرور با کامل شدن ترمینال بیهقی (آرژانتین) و ترمینال غرب (آزادی)، تمرکز خود را بر روی سفرهای شرق تهران گذاشت. ترمینال شرق بعد از ترمینال جنوب (خزانه)، دومین پایانه بزرگ تهران است و مساحت آن به 3.5 هکتار می‌رسد.
کلان شهر تهران به دلایل متعددی، محل رفت و آمد روزانه، هزاران نفر است. مسافرانی که چه به جهت سفر رفتن و چه به جهت کارهای شخصی و اداری خود با تهران در رفت و آمد هستند، نیاز به مکانی مطمئن و بزرگ برای دریافت خدمات مسافربری دارند. همین امر نیاز تهران را به داشتن و ساخت پایانه‌های مسافربری بیش از پیش نشان داد. پایانه مسافربری شرق با داشتن ایستگاه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی بین شهری، اقدام به سرویس‌دهی 24 ساعته به مسافران می‌کند. در هر ساعتی از شبانه روز که به ترمینال شرق برسید می‌توانید سرویسی برای رفت و آمد پیدا کنید. در صورت نبود سرویس در ساعت دلخواه، امکان کرایه‌ی تاکسی دربست وجود دارد.  
از همان ابتدای تاسیس ترمینال، افزوده شدن چندین مرکز فروشگاهی و خدماتی از جمله شهر کتاب، فضای ترمینال را از حالت بی روح و خشک درآورد و اکنون می‌توان گفت که پایانه مسافربری شرق نه تنها محلی برای رفت و آمد مسافران، بلکه مکان خوبی برای استراحت و مطالعه نیز می‌باشد. وجود سالن نمازخانه، اتاق امانت بار و فضای نشیمن کافی درون ترمینال باعث شده که بتوانید به راحتی ساعت‌ها قبل به ترمینال بروید و قبل از حرکت به طور کامل استراحت کنید. بیش از 8 شرکت تعاونی اتوبوس‌رانی و 10 شرکت تاکسی‌رانی، درون ترمینال فعالیت می‌کنند که هر کدام خودروهای لوکس تا ساده را شامل می‌شوند. می‌توانید با خیالی آسوده از هزینه‌های سفر خود، اقدام به خرید بلیت از ترمینال شرق کنید.
مقاصد خودروهای ترمینال شرق تهران
پایانه شرق به استان‌هایی مانند مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، یزد و مرکزی سرویس روزانه دارد که هر کدام از این سرویس‌ها در ساعت مشخصی از روز انجام می‌شود. برای آن که بتوانید سفرتان را با اتوبوس انجام دهید می‌توانید از طریق وبسایت‌های خرید بلیت آنلاین اقدام به جستجو و بررسی بلیت شهرهای مورد نظر کنید. با این کار در واقع برنامه‌ریزی سفرتان مشخص می‌شود. به غیر از اتوبوس، تاکسی‌های بین شهری نیز در همین ساعات فعال هستند. گزینه آخر شما برای رفت و آمد در ساعت خارج از محدوده (مثلاً نیمه شب به بعد) می‌تواند تاکسی‌های دربستی باشد. بهترین زمان رفتن به پایانه را بلیت شما مشخص می‌کند. در نظر داشته باشید که باید حداقل 30 دقیقه قبل از حرکت وسیله نقلیه در پایانه حضور داشته باشید.
 
ایستگاه اتوبوس‌های ترمینال شرق تهران
ایستگاه اتوبوس‌های ترمینال شرق تهران

راه‌های دسترسی به ترمینال شرق تهران
آدرس: تهران، خیابان دماوند، سه راه تهرانپارس، پایانه مسافربری تهرانپارس (ترمینال شرق)
شماره ترمینال شرق: 02177864355
سه راه تهرانپارس، مکانی معروف در بین خیابان‌ها و محله‌های شرق تهران است. اگر خودتان مسافر هستید، هرگز با خودروی شخصی به ترمینال شرق نروید. نمی‌توانید با اطمینان خاطر خودروی خود را در ترمینال بگذارید و پارکینگ سرپوشیده برای خودروهای شخصی وجود ندارد. بهتر است راه‌های دیگری را برای رفتن به ترمینال انتخاب کنید.
  • اتوبوس BRT: ایستگاه اتوبوس تهرانپارس درست مقابل ورودی ترمینال قرار دارد. اگر وسایل زیادی ندارید و سبک سفر می‌کنید، می‌توانید با استفاده از خط 1 به ترمینال برسید.
  • مترو: نزدکترین ایستگاه مترو تهران به ترمینال شرق، ایستگاه شهید باقری‌ست. البته این مسیر هم با کمی پیاده‌روی می‌تواند همراه باشد. با پیاده شدن از ایستگاه باقری، مسیرتان را به سمت خیابان صادقی ادامه داده تا به ترمینال شرق برسید. این گزینه هم برای مسافران کم وسیله و سبک‌بار مناسب است.
  • تاکسی‌های درون شهری و اینترنتی: بهترین گزینه برای رفت و آمد به ترمینال شرق، استفاده از تاکسی‌ست. اگر چمدان به همراه دارید و وقت کافی برای استفاده از اتوبوس و مترو ندارید، بهتر است از تاکسی استفاده کنید. تاکسی‌های دربستی شما را تا درب ورودی ترمینال می‌رسانند و به سرعت می‌توانید سفرتان را شروع کنید.
ساعات دسترسی
خدمات باربری با چرخ‌دستی و ... در ترمینال شرق شامل هزینه‌هایی است اما برای ورود و خروج نیاز به پرداختی نخواهید داشت. در تمامی 24 ساعت شبانه روز نیز می‌توانید از خدمات ترمینال شرق استفاده کنید. البته مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، اغذیه فروشی‌ها و مغازه‌های اسباب بازی در ساعت مشخص خود کار می‌کنند و جدای از فعالیت‌های خود ترمینال هستند.
اگر به عنوان مسافر تازه وارد ترمینال شده‌اید، می‌توانید انبوه خودروهای شخصی و تاکسی‌های زرد را مشاهده کنید که آماده رساندن شما به هر نقطه تهران هستند. اگر هم قصد سفر از تهران را دارید، از ساعت 6 صبح تا 12 شب، اتوبوس‌های مسافربری و تاکسی‌های بین شهری را درون ترمینال می‌بینید. در ساعات بعد از نیمه تا صبح نیز عموماً خودروهای شخصی و دربستی درون ترمینال فعالیت دارند.
 
نمای بالای ورودی ترمینال شرق تهران
نمای بالای ورودی ترمینال شرق تهران

دانستنی‌هایی در مورد ترمینال شرق تهران
  •  پایانه مسافربری شرق در سال 1360 افتتاح شد.
  • ترمینال شرق پس از ترمینال جنوب (خزانه)، دومین پایانه بزرگ تهران است.
  • بیش از 8 شرکت تعاونی در ترمینال شرق فعالیت می‌کنند.
  •  ترمینال شرق با داشتن فضاهای فروشگاهی، فرهنگی، تفریحی و رفاهی، مرکزی چند منظوره به حساب می‌آید.
  • امکان خرید بلیت به اینترنتی، حضوری و تلفنی وجود دارد. برای رزرو بلیت تلفنی می‌توانید ابتدا با شماره 02177864355 تماس گرفته و بعد به تعاونی مورد نظر خود متصل شوید.
راهنمای رفتن به ترمینال شرق تهران
بسته به آن که شما مسافری تازه وارد به تهران هستید یا می‌خواهید از تهران خارج شوید، گردش شما در پایانه شرق می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه مطلب سعی داریم تا با توضیح برخی نکات، شما در داشتن سفری بی عیب و نقص یاری کنیم.
مسافر هستم: اولین نکته‌ای که باید قبل از شروع سفر به یاد داشته باشید این است که بلیت خود را از سایت‌های معتبر فروش بلیت اتوبوس تهیه کنید. با مشخص شدن روز سفر می‌توانید در ساعت دلخواه خود بلیت اتوبوس تهیه کنید. پس از آن، نیم ساعت قبل از حرکت اتوبوس حتماً در ترمینال حاضر باشید تا کارهای پیش از سفر خود را انجام دهید. وجود اغذیه فروشی‌ها و کافه‌های خوب (چه در ترمینال و چه در خارج از ترمینال)، باعث شده که حتی امکان زودتر آمدن را به ترمینال داشته باشید.
به تازگی وارد تهران شده‌ام: مسافرانی که به تازگی وارد تهران شده‌اند، عمدتاً در اولین قدم نیاز به تاکسی‌های درون شهری دارید که شما را به مقصد مورد نظرتان در شهر برساند. این سرویس‌ها را می‌توانید از دور و اطراف ترمینال (خودروهای شخصی و تاکسی زرد) یا تاکسی اینترنتی دریافت کنید.
در همان ترمینال می‌توانید انواع سوغاتی‌ها، خوراکی‌ها، اسباب بازی‌ها و کتاب‌های مختلف را به عنوان هدیه و یادگاری تهیه کنید. چند منظوره بودن ترمینال را حتی از فضای بازی مشخص برای کودکان می‌توان متوجه شد. این امکانات خوب باعث شده که نه تنها سفر خوبی را در ادامه راه داشته باشید، بلکه با خیال راحت حتی ساعت‌ها قبل از حرکت وارد ترمینال شوید بدون آن که احساس خستگی کنید.
در انتها سعی کنید بلیت‌های خود را از شرکت‌های درون ترمینال خریداری کنید. اگرچه خودروهای شخصی بیرون از ترمینال (یا حتی اتوبوس‌های بین راهی) قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت مصوب ترمینال را به شما پیشنهاد می‌کنند اما آسودگی و امنیت کافی را نمی‌توانند برای شما تضمین کنند. تمامی مسافران قبل از سوار شدن به اتوبوس و باید خرید بلیت رسمی، بیمه شده و در صورت بروز مشکل می‌توانند از بیمه خود استفاده کنند. از سوی دیگر، رانندگان و شوفرهای ترمینال، مجرب و کارآزموده بوده و دارای ساعت کار و استراحت مشخصی هستند؛ چیزی که در بین رانندگان شخصی کمتر می‌توان دید.
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 3.6 208 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
27 اردیبهشت، 1399

بله