ثبت شرکت در ترکیه

26 فروردین، 1399
4 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
ترکیه از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری‌های خارجی‌ست. این کشور با داشتن نیروی کار جوان و پرانرژی و قوانین باز در امور کاری و تجاری، خود را به عنوان بهترین مکان برای سرمایه گذاران مطرح کرده است. ترکیه به نام دروازه اروپا شناخته می‌شود و در مسیر اتصال آسیا، به عنوان منبع انرژی و اروپا، به عنوان خریدار انرژی قرار دارد و همین امر هم باعث آن شده تا ترکیه توجه زیادی را به خود جلب کند. قوانین ثبت شرکت در ترکیه به گونه‌ای‌ست که کار آفرینان می‌توانند با استفاده از ثبت شرکت و کار آفرینی، موجبات گرفتن اقامت دائم خود و خانواده خود را در ترکیه نیز فراهم کنند.با اسمارتیز همراه باشید تا در مورد ثبت شرکت در ترکیه بیشتر بدانیم.

ثبت شرکت در ترکیه چه مزایایی دارد؟
ترکیه اقتصادی رو به رشد و بازاری آزاد دارد و برای ایرانیانی که همواره با انواع و اقسام تحریم ها و مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده‌اند، فضای بسیار خوبی فراهم می‌کند. البته داشتن بازار آزاد اروپایی، به معنی تفاوت زیاد شرکت‌های ترکی با ایرانی نیست. ترکیه و ایران علاوه بر مشترکات زیاد فرهنگی، مشترکات زیادی نیز در بحث حقوقی و ثبتی دارند. انواع مختلف شرکت‌های سهامی خاص و عام، شرکت‌های مسئولیت محدود، شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های مختلط در ترکیه نیز قابلیت ثبت دارند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. اگر به دنبال راهی برای سرمایه گذاری و علاوه بر آن، گرفتن اقامت هستید، ثبت شرکت در ترکیه از آسان‌ترین راه‌هاست. در گذشته قوانینی مانند الزامی بودن حضور یک نفر به عنوان شریک و با ملیت ترک، موجب آن می شد تا ثبت شرکت کمی سخت به نظر برسد اما از سال 2012 و با حذف این گزینه، حالا مراحل ثبت شرکت راحت‌تر از قبل ممکن شده است.
وجود مراکز خرید فراوان در ترکیه می‌تواند فرصت خوبی برای شروع کسب و کار شخصی باشد
ثبت شرکت در ترکیه؛ وجود مراکز خرید فراوان در ترکیه می‌تواند فرصت خوبی برای شروع کسب و کار شخصی باشد
ثبت شرکت در ترکیه به چه شکل است؟
برای ثبت شرکت در ترکیه نیاز دارید تا در ابتدای راه، هدف و نوع شرکت خود را مشخص کنید. نوع تجارتی که برای خود در نظر گرفته‌اید باید مشخص باشد. نمی‌توانید بدون مشخص کردن هدف ثبت شرکت، درخواست تاسیس آن را به اداره ثبت ترکیه بدهید. از طرفی تمامی شرکا و طرفیت قرارداد ثبتی نیز باید مشخص و معین باشند. حضور تمامی این افراد به انضمام مدارک شنایی و حقوقی (و احتمالاً مالی) آن‌ها در هنگام ثبت شرکت الزامی‌ست. در مراحل بعدی باید بودجه اولیه شرکت و میزان سرمایه گذاری اولیه را مشخص کنید. سعی کنید، نوع شرکت را بر اساس میزان بودجه خود در نظر بگیرید تا برای ثبت به مشکلی برخورد نکنید. در انتها با استفاده از یک مشاور حقوقی یا وکیل قانونی (یا حتی خودتان اگر توانایی انجام امور ثبتی را دارید) می‌توانید روند ثبت شرکت را آغاز کرده و به نتیجه برسانید. ثبت شرکت در ترکیه تفاوت چندانی با ایران ندارد اما در بعضی ویژگی‌ها مانند روند ثبت و زمان مورد نیاز آن، تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. 
ثبت شرکت در ترکیه
ثبت شرکت در ترکیه

مراحل ثبت شرکت در ترکیه به شرح زیر است:
  1. مشخص شدن سهامداران شرکت و ارائه پاسپورت ترجمه شده آن‌ها (از انقضای پاسپورت‌ها حداقل 6 ماه باید مانده باشد)
  2. تنظیم فرم اداره مالیات و گرفتن شماره مالیاتی برای هر کدام از سهامداران
  3. تنظیم اساسنامه شرکت و تعیین مدیر عامل
  4. اخذ شماره مالیاتی برای شرکت و باز کردن حساب بانکی با حداقل یک چهارم سرمایه شرکت در یکی از بانک‌های ترکیه
  5. ثبت شرکت
این مراحل به اختصار روند کلی ثبت شرکت را در ترکیه نشان می دهد. به همین ترتیب اگر شما اطلاع کافی از قوانین حقوقی در ترکیه و شیوه ثبت شرکت ندارید هیچ وقت خود را درگیر آن نکنید و سعی کنید با استفاده از وکیل قانونی و نماینده‌های مطلع این کار را انجام دهید. فارغ از مسئولیت‌هایی که به عهده وکیل خودتان گذاشته می‌شود، شما نیز به عنوان موسس شرکت وظایفی را دارید، که باید انجام دهید. اول از همه، باید حیطه کاری خودتان را مشخص کنید. شما به عنوان فردی خارجی، شاید خیلی از اوضاع بازار منطقه‌ای که می‌خواهید در آن ثبت شرکت کنید، خبر نداشته باشید و لازم است تا با کنسولگری و اتاق بازرگانی ترکیه در ارتباط باشید. این کار به شما در آشنایی با شیوه‌های کاری در ترکیه کمک خواهد کرد. حتی سفر کوتاه به همان منطقه و دیدن بازارهای شهری، به شما می‌تواند در این مسیر کمک کند. از دیگر کارهای شما، مشخص کردن سهامداران شرکت و پیدا کردن چندین نام مناسب برای شرکت خود است. از بین تمامی نام‌های انتخابی شما، در نهایت یکی به عنوان نام اصلی شرکت‌تان ثبت خواهد شد.
خودروسازی ترکیه، صنعتی رو به رشد است؛ می‌توانید با اخذ نمایندگی برند خودرو ترکی، اقامت دائم دریافت کنید
ثبت شرکت در ترکیه؛ خودروسازی ترکیه، صنعتی رو به رشد است؛ می‌توانید با اخذ نمایندگی برند خودرو ترکی، اقامت دائم دریافت کنید

نکات ثبت شرکت در ترکیه
با استفاده از شرکت و شروع کار شما، می‌توانید همزمان شروع به ارسال درخواست اقامت کنید. اقامت شما مانند خرید ملک، یک ساله خواهد بود و در پایان آن می‌توانید دوباره درخواست تمدید مدت اقامت کنید. در نظر داشته باشید که به ازای هر 40 هزار لیره ترکیه، یک نفر می‌تواند درخواست اقامت کند و برای هر شرکت نیز دو نفر همزمان نمی‌توانند درخواست ارسال کنند. پس اگر تعداد شرکا زیاد است و همه آن‌ها می‌خواهند تا اقامت ترکیه را دریافت کنند، باید طبق اولویت و صف وارد پروسه دریافت اقامت شوند. پس از اتمام همه این‌ها، شما 2 تا 5 روز کاری زمان نیاز دارید تا مدارک را ارسال کرده و ثبت شرکت را انجام دهید. در زمان ثبت شرکت فقط حضور مدیرعامل در ترکیه الزامی‌ست و بقیه سهامداران می‌توانند خارج از ترکیه باشند. نکته قابل توجه این است که حسابدار شرکت باید رسمی و ترک تبار بوده و نمی‌تواند خارجی باشد. باید در نظر داشته باشید که می‌توانید از کارمندان و بومیان منطقه نیز در اداره امور شرکت استفاده کنید.
از زمانی که شما اقامت یک ساله را دریافت کردید، می‌توانید ملک اجاره یا خریداری کنید و خانواده شما نیز می‌توانند همراه شما در ترکیه زندگی کنند. به همین ترتیب، امکان استفاده از خدمات تحصیلی، بیمه‌ای و درمانی و خدمات رفاهی را دارید. یادتان نرود که مهم است که شرکت شما سود ده و با بازدهی بالا باشد زیرا تمامی افرادی که در شرکت شما کار می‌کنند، حقوق خواهند گرفت و اگر نتوانید از پس مخارج شرکت و مالیات آن بر بیایید، عملاً شکست خورده و شرکت شما از بین خواهد رفت. سعی کنید در این راه، از سرمایه گذاری‌های خارجی نیز استفاده کنید. اکثر فعالان کاری در ترکیه را کارگران نیمه ماهر تشکیل می‌دهند و اقتصاد قدرتمند ترکیه نیز، برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است. اگر کاری مرتبط با نیاز روز ترکیه و جامعه اروپایی دارید و برای آن ثبت شرکت کرده‌اید، باید بتوانید در کنار هدف خود برای اقامت، توجه آنان را نیز جلب کرده و به کسب درآمد روز افزون نیز نیم نگاهی داشته باشید.

موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.