راهنمای شکم‌گردی در بلغارستان

غذاهایی که باید خورد، کافه‌ها و رستوران‌هایی که باید رفت

10 شهریور، 1397
10 شهریور، 1397
مدت مطالعه :

رجب ایودیک ترکیه‌ای در فیلم “رجب 5” خطاب به یونانی‌ها می‌گفت: “شما غذاهای ما را اسم‌شان را تغییر می‌دهید و به نام خودتان می‌زنید.” غذاهای بلغارستان نیز همین وضعیت را دارند. آب‌دوغ‌خیار ایرانی، موساکای یونانی و غذاهای مختلف در بلغارستان با نام دیگر یا با همان نام توریست‌ها را به سمت خود می‌کشاند.

در بلغارستان انتظار چه جور غذاهایی را باید داشته باشیم؟​​​

غذاهای بلغارستان مخلوطی از غذاهای ترکی، روسی، ایرانی و مدیترانه‌ای‎ست. وقتی به بلغارستان می‌روید نگران هیچ‌چیز نباشید چون غذاهایش کاملا با ذائقه‌ی ایرانی سازگاری دارد. حتی آن‌ها آب‌دوغ‌خیار هم دارند و در تابستان به عنوان یک غذا یا پیش‌غذا، آن را می‌خورند. آنجا غذاهای آسیایی رایج نیست اما غذاهای ایتالیایی کم‌کم در حال محبوب شدن است.

بفرمایید صبحانه‌ی بلغاری!

پوپارا صبجانه بلغاری

بلغاری‌ها برای صبحانه راه و رسم خاصی دارند که شبیه همان ترید کردن نان در آب‌گوشت است. بلغاری‌ها غذایی به نام پوپارا (Popara) را برای صبحانه می‌خورند. پوپارا از پنیر سفید بلغاری، نان، یک لیوان شیر و کره و شکر درست می‌شود. شما باید یک کاسه بیاورید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا یک بافت خمیری شکل از مواد به دست آید.
نوع دیگر صبحانه که بلغاری‌ها به آن پرنسس می‌گویند، ساندویچی‌ست که از گوشت چرخ‌گرده، پنیر و تخم‌مرغ درست می‌شود. معمولا در جشن‌ها نیز این صبحانه را به عنوان میان وعده درست می‌کنند.

به کدام کافه‌ها و رستوران‌های بلغارستان سر بزنم؟

رستوران و غذاهای بلغارستان

◊ رستوران Shtastliveca
این رستوران در قسمت قدیمی شهر صوفیه قرار دارد. معنی اسم رستوران به زبان بلغارستانی یعنی “مرد خوش‌شانس” که نام مستعار آلکو کنستانتینف نویسنده‌ی معروف بلغارستانی است. این رستوران نمای بسیار زیبایی نسبت به شهر دارد و غذا خوردن و دیدن مناظر، در هوای آزاد می‌تواند بسیار دل‌چسب باشد.

رستوران مرد خوش شانس بلغارستاندر ساعت شلوغی رستوران، غذای‌تان شاید سرد باشد و سرویس‌دهی نیز کند شود

مرد خوش‌شانس، غذاهای سنتی بلغارستانی را سرو می‌کند، هم‌چنین می‌توانید غذاهای بین‌المللی را با طعم محلی بخورید. کدو تنبل و بادمجان شکم‌پر در اینجا طرفداران بسیاری دارد و گردشگران آن را پیشنهاد می‌کنند. استیک و غذاهای ایتالیایی مانند پیتزا نیز در این رستوران سرو می‌شود و از نظر قیمت در دسته رستوران‌های متوسط قرار می‌گیرد.

◊ رستوران Hadjidraganov’s Cellars
مردم بلغارستان هر چیزی را که بشود گریل کرد را روی گریل و منقل می‌گذارند. برای تجربه‌ی این‌گونه غذاهای گریلی به رستوران Hadjidraganov’s Cellars بروید و از سوسیس، سیب‌زمینی، گوشت بره و … گریل شده لذت ببرید.

رستوران Hadjidraganov's Cellarsسوپ‌های این رستوران در داخل نان سرو می‌شوند

هرچیزی که سفارش دهید روی یک سینی چوبی می‌آید که اگر غذایی باشد که احتیاج به سیخ داشته باشد، غذا با سیخش به سر میز می‌آید و شما می‌توانید آن را به نیش بکشید. دسرهای این رستورا  نیز اشتها برانگیز است، پس حتما کیک‌های خوشمزه‌اشان را امتحان کنید.

◊ رستوران Gostilnitza Chuchura
دکور بیرونی رستوران شما را مجذوب خودش می‌کند و دوست دارید فقط در این رستوران زیبا که شبیه خانه‌های شمال ایران است، غذا بخورید. انواع غذاهای بلغارستان را می‌توانید در این رستوران دنج بخورید اما گردشگران به دلیل موساکاهای خوشمزه‌ی این رستوران به اینجا می‌روند.

رستوران Gostilnitza Chuchuraمنوی رستوران به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

موساکا از بادمجان، سیب‌زمینی و گوشت چرخ‌کرده و پنیر پیتزا درست می‌شود. اصلیت موساکا برای یونان است اما در بلغارستان طرفداران خودش را دارد و از غذاهای اصلی آشپزی بلغاری به حساب می‌آید.

◊ کافه Rainbow factory
این کافه چند شعبه در سطح شهر صوفیه دارد و برای خوردن یک قهوه یا سالاد تازه بسیار خوب است. وقتی روز یکشنبه از خستگی گردش و تفریح نمی‌دانستید کجا استراحت کنید به این کافه بیایید چون کارکنانش با لبخند از شما استقبال می‌کنند و روی کاپوچینو و قهوه‌هایش شکلک لبخند می‌بینید.

کافه کارخانه رنگین کمانکافه Rainbow factory ساندویج و سالاد و انواع غذاهای سنتی بلغارستانی را سرو می‌کند

◊ کافه Bar de Rouge
به دلیل نزدیکی به دانشگاه صوفیه، شعبه صوفیه‌ی کافه Bar de rouge، همیشه مملو از دانشجوهای این دانشگاه است. مردم جوان و دانشجویان مشتاق برای گذراندن اوقات فراغت بین کلاس‌ها یا در کردن خستگی بعد کلاس به اینجا می‌آیند. موسیقی الکترونیک بخشی از خوبی‌های این کافه است و شما می‌توانید میلک‌شیک و پانینی سفارش دهید و در محیطی شاد و سرزنده از طعم آن لذت ببرید.

کافه bar de rougeگردشگران پانینی‌های این کافه را بسیار پیشنهاد می‌کنند

این کافه از زیرمجموعه‌های “مودرا کافه” است و شعبه‌ای در شهر وارنا دارد که عکس آن را می‌توانید ببینید. در شعبه وارنا می‌توانید در فضای باز از غذای‌تان لذت ببرید.

رستوران‌های ایرانی در بلغارستان کجاست؟

◊ رستوران کاسپین
رستوران کاسپین شاید تنها رستوران ایرانی بلغارستان باشد. در این رستوران شاید حال و هوای ایران را حس نکنید و وارد یک رستوران مدرن شوید اما غذاهای ایرانی خوبش مانند جوجه‌کباب و کباب برگ باعث می‌شود همه چیز را فراموش کنید. آن‌ها پیشنهاد ویژه برای 4 نفر دارند که اگر تعدادتان زیاد باشد شاید نظرتان به آن جلب شود.

آدرس کافه‌ها و رستوران‌های بلغارستان
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

غذاهای خیابانی بلغارستانی را کجا بخوریم؟

سوسیس بلغاری
مردم بلغارستان عاشق غذاهای گریلی و کبابی هستند. در خیابان‌های بلغارستان می‌توانید سوسیس بلغاری گریل شده را به صورت ساندویچ با پُرسی بخرید و بخورید. این سوسیس‌ها بسیار حجیم و تپل هستند.

سوسیس بلغاریاین سوسیس‌ها در ایران هم رایج هستند.

[تعداد: 7    میانگین: 4.6/5]
موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 41 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.