زنانی که دنیای سفر را با رکوردهایشان تغییر دادند

2 تیر، 1399
2 تیر، 1399
مدت مطالعه :
کتاب‌های تاریخی پر از داستان‌های مردان ماجراجو هستند اما سهم زنان هم در این ماجراجویی‌ها کم نیست. مثلا می‌دانستید اولین کسی که سراسر دنیا را با کشتی گشت، زن بوده؟ یا اینکه یک زن توانسته در عرض 72 روز کل دنیا را بگردد؟ در این مطلب بامزه و خواندنی می‌خواهیم برای‌تان از 8 زن رکوردشکنی بگوییم که با کارهای‌شان دنیای سفر را تغییر دادند؛ با اسمارتیز همراه باشید.

1.    ژان بارت
تصور عمومی بر این است که ژان بارت، گل Bougainivellea یا همان گل کاغذی را کشف کرده است.
تصور عمومی بر این است که ژان بارت، گل Bougainivellea یا همان گل کاغذی را کشف کرده است
تصور عمومی بر این است که ژان بارت، گل Bougainivellea یا همان گل کاغذی را کشف کرده است. اما او به جز کشف گل کاغذی، کارهای دیگری هم کرده مثل سفر به دور دنیا. ژان بارت، گیاه شناس و کاوشگری بود که به عنوان اولین زن، بین سال‌های 1766 تا 1769 از طریق دریا به سراسر جهان سفر کرد. البته او اولین زن فرانسوی هم بود که به این موفقیت دست یافت.
ژان لباس پسرانه پوشید و سوار کشتی شد، زیرا در آن زمان زنان اجازه‌ی ورود به کشتی را نداشتند. به همین دلیل هم ژان اسم خود را به جین تغییر داد و برای کاوش در محیط زیست و جمع آوری نمونه‌های گیاهی عازم سفر شد. یکی از گیاهانی احتمالا توسط ژان بارت کشف شد، گل تاک بنفش یا گل کاغذی است که به احترام Louis Antoine de Bougainville، رهبر کشتی اعزامی، Bougainivellea نام گرفت.
2.    ایزابلا برد
سازمان سلطنتی جغرافیا در لندن
ایزابلا برد (Isabella Bird) اولین عضو زن سازمان سلطنتی جغرافیا در لندن بود. او که به عنوان نویسنده، عکاس و طبیعت‌گرد انگلیسی معروف است از کاشفان قرن 19 میلادی به حساب می‌آید. با وجود این‌که ایزابلا با مشکلات جسمی و زمین‌های خطرناک دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی گاهی مجبور بود از دست مهاجمان فرار کند، تا زمان پیری به اکتشافات خود در جهان و مستند سازی از ماجراجویی‌های خود ادامه داد. نتیجه‌ی این اقدامات، کتاب‌های ارزشمندی هستند که در زمان حیات خود نوشته است، در این کتاب‌ها در مورد مقاصد سفر خود توصیفاتی آورده، مقاصدی مانند: چین، ایران، هاوایی، کردستان، هند و... . توصیفات همه‌ی این مکان‎‌ها با عکس‌هایی زیبای خود ایزابلا در کتاب‌ها آورده شده است. کار ایزابلا آن‌قدر با ارزش بود که در سال 1892 عضو انجمن سلطنتی جغرافیا شد و در رده‌ی اولین زنانی قرار گرفت که این عنوان را کسب کرده‌اند.
3.    نلی بلای
کاور کتابی که نلی بلای نوشت
کاور کتابی که نلی بلای نوشت
تا به حال در مورد کتاب دور دنیا در 80 روز شنیده‌اید؟ البته که شنیده‌اید. درباره‌ی زنی که فقط در 72 روز دور دنیا را سفر کرد، چطور؟ احتمالا نه. نِلی بلای اولین کسی بود که در زیر 80 روز به دور دنیا سفر کرد. روی جلد کتاب نلی بلای (Nellie Bly) هم تصویری از او در سفر دور دنیا در 80 روزش را نشان می‌دهد.
الیزابت کوکران ساینان، که با نام نلی بلای هم شناخته می‌شود، زنی بود که مغلوب یک مرد نشد. زمانی که او ایده‌ی سفر دور دنیا کم‌تر از زمانی که درآن کتاب معروف آورده شده بود را با یک روزنامه مطرح کرد، آن‌ها از این ایده استقبال کردند، ولی معتقد بودند که به جای او یک مرد باید به این سفر برود.
نلی اجازه نداد هیچ کس جایگاه او را بگیرد. در نتیجه روزنامه هم از موضع خود عقب نشینی کرد و نلی در سال 1889 سفر خود را شروع کرد. او 72 روز بعد و بعد از این‌که رکورد جهانی جدیدی به عنوان سریع‌ترین زمان سفر به دور کره‌ی زمین تعیین کرد، بازگشت.
4.    آنی لندوندری
خانه‌ی ایالتی بوستون در ماساچوست
خانه‌ی ایالتی بوستون در ماساچوست 
آنی لندوندری سفر خود به دور جهان را از خانه‌ی ایالتی بوستون در ماساچوست آغاز کرد. او اولین زن در سراسر جهان بود که با دوچره دنیا را گشت. عده‌ای می‌گویند او از کتاب دور دنیا در 80 روز الهام گرفته است. عده‌ای دیگر معتقدند آنی می‌خواست به دو مردی که به او گفتند هیچ زنی نمی‌تواند در 15 ماه دور دنیا دوچرخه سواری کند و هم‌زمان خرج خودش را هم دربیاورد، ثابت کند که در اشتباه هستند.
به هر دلیلی که بود، آنی در سال 1894 ماجراجویی خود را از خانه‌ی ایالتی بوستون ماساچوست آغاز کرد و با دوچرخه سواری از خانه، همسر و سه فرزندش دور شد. او از آمریکا به فرانسه، سپس به خاورمیانه و چین رفت و حتی فراتر از این مسیرها دوچرخه سواری کرد.
او در کم‌تر از 15 ماه به بوستون بازگشت. در مورد پول هم، او با مصاحبه کردن و جلب توجه مطبوعات جهان، حامیان مالی دریافت کرد و روی این حرف خود هم ماند. آنی، به عنوان یکی از مهاجران یهودی اهل لتونی، که نام خانوادگی او هم کوهن کپچوفسکی است، نه تنها با تبعیض نژادی، بلکه با ضد ستیزی و نژادپرستی هم مبارزه کرد.
5.    آملیا ارهارت
آملیا ارهارت
آملیا ارهارت
در 3 ژانویه 1921، آملیا ارهارت که در کانزاس متولد شده بود، اولین درس پرواز خود را فراگرفت. کم‌تر از 8 سال بعد در ژوئن سال 1928، او به اولین زنی تبدیل شد که از اقیانوس اطلس عبور کرد. او از بندر Trepassey در نیوفاندلند کانادا سوار هواپیمایی به نام Friendship شد. سپس فقط 21 ساعت بعد، آن طرف اقیانوس اطلس و در بندر Burry در ولز فرود آمد.
گویا این دستاورد برای آملیا کافی نبود که در سال 1932 به اولین زن و دومین شخصی تبدیل شد که به تنهایی بر فراز اقیانوس اطلاس پرواز کرده بود. او در این‌جا متوقف نشد و در طول حیات خود تعدادی از اولین‌های دیگر را هم کسب کرد. آملیا به اولین فردی تبدیل شد که از اقیانوس آرام عبور کرد و اولین خلبانی که به تنهایی از مکزیکو ستی به نیوآرک می‌رفت. متاسفانه در سال 1937، زمانی که آملیا در حال تلاش برای سفر به دور دنیا بود، ماجراجویی‌هایش به پایان رسید. هواپیمای او ناپدید شد و از آن‌جایی که هیچ‎وقت پیدا نشد، آملیا را به عنوان فردی گمشده در دریا در نظر گرفتند.
6.    شیلا مک دونالد
کوه کلیمانجارو
کوه کلیمانجارو
شیلا مک دونالد در سن 22 سالگی به اولین زنی تبدیل شد که به قله‌ی کلیمانجارو صعود کرد. در سال 1927، شیلا از مرتفع‌ترین کوه آزاد جهان بالا رفت، یعنی چهل سال بعد از اولین صعود موفقیت آمیزی که یک نفر به این قله داشت. زن جوان به تنهایی به صعود خود ادامه داد، زیرا مردی که همراه او بود به دلیل خستگی، در نیمه‌ی راه تسلیم شده بود.
زنان بسیاری راه او را دنبال کردند. برای مثال کریستینا شو مادسون، با بالا رفتن از این کوه در زمان 6 ساعت و 52 دقیقه و 54 ثانیه، رکورد سریع‌ترین صعود به قله‌ی این کوه را در اختیار دارد. جوان‌ترین دختری که تا به حال به مرتفع‌ترین قله‌ی آفریقا صعود کرده، مونتانا کنی است که در سال 2018 و درحالی‌که تنها 7 سال داشت، به این موفقیت دست یافت.
7.    کریستینا چوژوفسکا لیسکیویچ
لاپالما در جزایر قناری
لاپالما در جزایر قناری
در سال 1978، کریستینا چوژوفسکا لیسکیویچ، با قایقی که همسرش آن را ساخته بود، از جزایر قناری سفر خود را شروع کرد. حدودا 400 روز بعد، زمانی که این ملوان لهستانی بیش از 3000 مایل دریایی را طی کرد، در آوریل 1978 به اولین زنی تبدیل شد که به تنهایی در سراسر جهان قایق‌رانی کرد. نائومی جیمز که خیلی سریع او را دنبال می‌کرد و مسیر خود را دو ماه بعد از کریستینا به اتمام رساند. از آن زمان افراد زیادی این کار را انجام داده‌اند.
لورا دکِر، که تنها 14 سال داشت، سفر خود را در کم‌تر از 2 سال به اتمام رساند و رکورد جهانی جدید برای جوان‌ترین زنی که در جهان قایق‌رانی کرده بود، به جای گذاشت.
8.    جسیکا نبونگو
جسیکا نبونگو، یک آمریکایی است که در اوگاندا متولد شده و اینفلوئنسری است که در حال حاضر قصد دارد به اولین زن سیاهپوستی تبدیل شود که به تمام کشورهای جهان سفر کرده است. او تا به حال از 156 کشور بازدید کرده و تنها 39 کشور دیگر باقی مانده لست تا جسیکا به هدف خود برسد. انتظار می‌رود تا اکتبر 2019 این امر میسر شود. ما منتظریم تا ببینیم که سفر او چگونه پیش رفته و در مورد پستی و بلندی‌های سفرش بشنویم.

مطلب «رزرو هتل برای خانم های تنها» را از دست ندهید.
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.