از چه زمانی مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی باز می‌شود؟

18 خرداد، 1399
18 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
صنعت گردشگری، از جمله صنایعی است که بیشترین آسیب را در پی شیوع ویروس کرونا دیده و با وجود آغاز کار مجدد هتل‌های داخلی، باز شدن مرزها به روی گردشگران خارجی برای سفر به ایران هنوز جای سوال دارد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که مرزهای ایران از چه زمانی به روی گردشگران خارجی باز می‌شود، با ادامه‌ی این مطلب همراه اسمارتیز باشید تا از جزییات جدیدترین اظهارات مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در این زمینه مطلع شوید.
احتمال باز شدن مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی از اواسط تیرماه
حدودا 4 ماه می‌شود که از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. ویروسی که تا به حال 171 هزار ایرانی را مبتلا کرده و معادلات بسیاری از مشاغل و صنایع را به هم زده است. با شروع روند کاهش این مهمان ناخوانده در سراسر دنیا نهادهای دولتی بسیاری تصمیم به کاهش محدودیت‌های رفت‌وآمد گرفته‌اند. برای مثال ایتالیا که از پیشگامان شیوع گسترده‌ی کووید-19 بود، اعلام کرد که مرزهای خود را به روی گردشگران اتحادیه‌ی اروپا خواهد گشود. همچنین کشور همسایه و محبوب ما ایرانی‌ها، یعنی ترکیه هم اعلام کرده که با صدور گواهینامه‌ی سلامت آماده است تا مرزهای خود را به روی گردشگران باز کند. اما ایران چه تمهیداتی برای بازگشایی مرزهایش به روی گردشگران خارجی و سفر به ایران اندیشیده؟

“از نیمه‌ی تیرماه رفت و آمدهای گردشگری ایران با کشورهای همسایه، از سر گرفته خواهد شد.”


محمد ابراهیم لاریجانی –مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری- در گفتگویی که با ایسنا داشته، این چنین پیش‌بینی کرده که: از نیمه‌ی تیرماه رفت و آمدهای گردشگری ایران با کشورهای همسایه، از سر گرفته شود. لاریجانی همچنین از احتمال باز شدن برخی از مرزهای هوایی از اول مرداد خبر داده و از عملی شدن این تصمیمات ابتدا برای کشورهای همسایه خبر داده است. مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در ادامه چنین اظهار کرده که:
«با توجه به رصد کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و اتحادیه‌ی اروپا، در برنامه بازاریابی گردشگری ایران، پیش‌بینی اولیه این است که مرزهای زمینی با کشورهای همسایه از 15 تیرماه بازگشایی شود و یکسری از مرزهای هوایی نیز از اول مردادماه باز شوند. ما هر لحظه در حال رصد کشورها هستیم و در فاز نخست تصمیم داریم با کشورهای همسایه تعاملات گردشگری را از سر بگیریم.»
گردشگران خارجی در اصفهان
آیا گردشگران خارجی دوباره به ایران سفر می‌کنند؟
اگرچه مرزهای زمینی ایران به جز مرز ترکمنستان به روی تجار و صادرکنندگان به شکل انفرادی باز است، اما جالب است بدانید برخی کشورهای همسایه‌ی ایران مثل عمان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و چین خواهان سفر به ایران در شرایط کنونی هستند. محمد ابراهیم لاریجانی در مصاحبه‌ای که با ایسنا داشته چنین گفت:

محمد ابراهیم لاریجانی

در بین این متقاضیان حتی بک‌پکرهای اروپایی هم برای سفر به ایران تمایل نشان داده‌اند که البته هر یک از اتباع این کشورها به انگیزه‌های مختلفی چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند، برای تجارت، درمان، زیارت، آموزش و یا دیدار اقوام که اگر مرزها باز شود می‌توان حجم این تقاضا را مشخص کرد.


آقای لاریجانی همچنین گفته است که اطمینان دارد اگر همین الان مرزهای ایران و ترکیه باز شود، تقاضا برای سفر به آن کشور از سمت ایران قابل توجه خواهد بود، چرا که بسیاری از مردم در ترکیه کار اداری، تجاری و آموزشی دارند.
اتباع خارجی تحت چه شرایط و پروتکلی می‌توانند به ایران سفر کنند؟
مقامات اکثر کشورها تا به حال، اقدام به وضع پروتکل‌های بهداشتی اختصاصی برای آغاز فعالیت مجدد صنایع وابسته‌ی گردشگری و پذیرش مسافران بین‌المللی انجام داده‌اند. برای مثال ترکیه دستورالعملی یکپارچه به تمام هتل‌های خود داده تا از رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها اطمینان خاطر داشته باشد. شرکت‌های هواپیمایی متعددی هم در این بین، اقدام به از سرگیری فعالیت با وضع پروتکل‌های بهداشتی کرده‌اند. برای مثال شرکت هواپیمایی قطرایرویز لباس سراسر یکبارمصرف را برای خدمه‌ی پرواز معرفی کرده که در کنار سایر پروتکل‌ها تلاش دارد پروازی ایمن را هم برای مسافران و هم کارکنان پرواز به ارمغان بیاورد. حال سوال اینجاست که ایران برای پذیرش گردشگران خارجی چه پروتکل‌های بهداشتی را در نظر دارد؟
محمد ابراهیم لاریجانی در این خصوص چنین اظهار داشته که مذاکراتی با وزارت بهداشت انجام شده تا پروتکلی جامع و واحد برای مسافران خارجی که قصد سفر به ایران دارند تنظیم شود. از طرفی دیگر این مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده که همانند دسته‌بندی‌هایی که کشور ترکیه انجام داده، در حال تنظیم جدول زمان‌بندی برای بازگشایی مرزها به روی اتباع و گردشگران خارجی با توجه به شرایط کرونا هستند.

محمد ابراهیم لاریجانی

درحال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم تا پروتکلی را برای مسافران خارجی تنظیم و به مبادی ورودی ابلاغ کنیم. همچنین درحال تنظیم جدول زمان‌بندی برای بازگشایی مرزها به روی اتباع و گردشگران خارجی با توجه به شرایط کرونا هستیم، مشابه دسته‌بندی‌هایی که کشورهای دیگر از جمله ترکیه انجام داده‌اند.


لاریجانی در ادامه‌ی تنظیم این لیست چنین گفته که با توجه به اینکه برخی کشورها در وضعیت قرمز کرونا هستند، باید این شرایط در جدول زمان‌بندی لحاظ شود.
بازگشایی مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی: تصمیمی چند جانبه
بدیهی است که بازگشایی مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی، تصمیمی جدی و نیازمند بررسی‌هایی است که تنها در حیطه‌ی اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست. چنین تصمیم بزرگی به هماهنگی سازمان‌های مختلف و در رأس آن ستاد ملی مبارزه با کرونا نیاز دارد. لاریجانی اعلام کرده که پیشنهادهای وزارت میراث فرهنگی در این خصوص در حال آماده شدن است تا با تقدیم آن به ستاد ملی مقابله با کرونا به تصمیمی واحد در این خصوص برسند. لاریجانی همچنین از مکاتبه با وزرای گردشگری 30 کشور خبر داده تا به این واسطه اقدامات بهداشتی ایران در بخش‌های مختلف گردشگری برای آن‌ها مبهم باقی نماند.

محمد ابراهیم لاریجانی

اقدامات بهداشتی ایران در تاسیسات گردشگری، ایرلاین‌ها و اماکن توریستی به اطلاع وزرای گردشگری 30 کشور هدف قرار گرفته و اعلام شده در اولین فرصت که مرزها باز شود پذیرای گردشگران این کشورها خواهیم بود. ما بازاریابی نرم را از لایه‌های دولتی انجام می‌دهیم و انتظار داریم بخش خصوصی هم وارد عمل شود.


کشورهای شرقی بازار هدف آژانس‌های گردشگری ایران در شرایط فعلی
با توجه به حساسیت کشورهای غربی و عدم ریسک‌پذیری آن‌ها برای شروع مجدد سفر به ایران، محمد ابراهیم لاریجانی از آژانس‌های ایرانی درخواست کرده که تلاش‌های خود را بر بازار هدف کشورهای شرقی متمرکز کنند.

“لاریجانی از آژانس‌های گردشگری خواست در کشورهای بازار هدف بازنگری داشته باشند و به ظرفیت کشورهای همسایه و آسیای شرقی بی‌توجه نباشند و محصولات متنوعی را متناسب با نیاز گردشگران این کشورها آماده کنند.”


وی با بیان اینکه کشورهای غربی معمولا حساس‌تر و شکننده‌تر هستند و به تجربه اثبات شده که با کوچکترین اتفاق، ایران را از فهرست مقاصد سفر حذف می‌کنند، از آژانس‌های گردشگری درخواست بازنگری در جامعه‌ی هدف خود داشته است. او بدر ادامه به وجود بازارها و مدل‌های دیگری از سفر اشاره کرده که اتفاقا همین حالا متقاضی سفر به ایران هستند. او در ادامه اظهار داشته که باید آماده باشیم تا به محض بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌ها، بتوانیم پاسخگوی تقاضای آن دسته از بازارها باشیم.

با این وجود، باید منتظر ماند و دید این تصمیم بزرگ چه زمانی جامه‌ی عمل خواهد پوشید و اجرایی خواهد شد.
برچسب(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.