با شلوغ‌ترین متروهای جهان بیشتر آشنا شوید

26 اسفند، 1398
7 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
برای خیلی از تهرانی‌ها شلوغی مترو مسئله‌ای عادی است و ازدحام جمعیت که با هل دادن و فشارآوردن مردم همراه است باعث شده که خیلی‌ها به آن فشار قبر بگویند. در تهران اگر یک‌بار در ساعات شلوغی سوار مترو شوید، شاید پیش خودتان بگویید که این شلوغ‌ترین مترو جهانه، اما اینطور نیست و جمعیتی که از مترو تهران استفاده می‌کنند در مقایسه با شلوغ ترین متروهای جهان بسیار ناچیز هستند. اگر کنجکاو شدید بدانید مترو کدام شهرها از همه‌جا شلوغ‌تر است، پس با اسمارتیز همراه شوید.
مترو پکن
پکن توانسته با اقتدار صدر جدول شلوغ‌ترین مترو دنیا را از آن خودش کند. پایتخت چین بیشتر از 21.5 میلیون نفر جمعیت دارد که در سالیان اخیر با وجود توسعه مترو در این شهر اکثرشان ترجیح می‌دهند برای تردد در شهر از این وسیله‌نقلیه استفاده کنند. مترو پکن بیش از 50 سال قدمت دارد و از سال 1969 راه‌اندازی شده و در حال حاضر دارای 23 خط و 405 ایستگاه است. خطوط مترو پکن در مجموع 700 کیلومتر طول دارند و بخش وسیعی از شهر و اطراف آن را پوشش می‌دهند.
مترو پکن
شلوغ ترین متروهای جهان؛ مترو پکن تقریبا در تمام ساعات روز چنین وضعی دارد.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که چرا پکن باوجود اینکه نهمین شهر پرجمعیت دنیاست اما شلوغ ترین مترو جهان را دارد؟ مسئولان شهر پکن بعد از این که شهرشان موفق شد میزبانی المپیک 2008 را به دست‌آورد، خیلی سریع به گسترش خطوط مترو پرداختند و همین موضوع باعث رشد سریع مسافران مترو پکن شد. تا جایی که مترو پکن با جابه‌جایی نزدیک به 10.5 میلیون مسافر در روز و 3.8 میلیارد مسافر در سال، رکوددار شده و عنوان شلوغ ترین مترو جهان را به دست آورده‌است. علاوه براین، ترافیک جاده‌ای زیاد و قیمت پایین بلیط، باعث محبوبیت بالای مترو در بین مردم پکن شده‌است.
شاید این حجم از مسافر شما را همانند خیلی از مردم بترساند و فکر کنید برای سوار شدن به مترو باید مدت زیادی معطل شوید اما اصلا این‌طور نیست و در شلوغ‌ترین ساعات مترو، نهایتا 10 تا 15 دقیقه معطل می‌شوید. این را ساموئل شوارتز که به تازگی سفری به پکن داشته می‌گوید و همچنین در ادامه به این نکته اشاره کرده‌است که مترو پکن بیش‌از 5600 واگن قطار دارد و فاصله حرکت قطارها تنها 3 دقیقه است.
مترو شانگهای
شهر شانگهای پرجمعیت‌ترین شهر چین و سومین شهر پرجمعیت دنیاست که نزدیک به 26 میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت این شهر آنقدر زیاد است که حتی اگر پیاده بخواهید به جایی بروید لابه‌لای مردم گیر می‌کنید مترو که دیگر جای خود را دارد. مترو شانگهای با جابه‌جایی بیش از 10.1 میلیون مسافر در روز و 3.7 میلیارد مسافر در سال، بعد از پکن دومین مترو شلوغ دنیاست. این درحالیست که مترو شانگهای در سال 1993 راه‌اندازی شده و تنها 26 سال از تاسیس آن می‌گذرد اما بااین وجود 17 خط، 413 ایستگاه و بیش‌از 5000 واگن قطار دارد.
مترو شانگهای
شلوغ ترین مترو جهان؛ عبور و مرور مسافران در یکی از ایستگاه‌های مترو شانگهای

مجموع خطوط مترو شهر شانگهای به 676 کیلومتر می‌رسد. البته مسئولان شهر شانگهای قصد دارند مترو این شهر را تا سال 2025 به 25 خط و طول آن را به بیش‌از 1000 کیلومتر برسانند. مترو شانگهای بخش وسیعی از این شهر را پوشش می‌دهد به طوری‌که در هر نقطه از ناحیه مرکزی شهر که باشید نهایتا 600 متر با ایستگاه مترو فاصله خواهید داشت.
مترو توکیو
احتمالا تصاویر ماموران مترو توکیو را که در حال هل دادن مردم برای سوار شدن در مترو هستند را دیده باشید. تا همین چند سال قبل و پیش‌از هجوم چینی‌ها برای استفاده از مترو، توکیو سال‌ها عنوان شلوغ‌ترین مترو جهان را یدک می‌کشید. اما حالا مترو توکیو با نزدیک به 10 میلیون مسافر در روز و 3.5 میلیارد در سال سومین مترو شلوغ دنیاست. باوجود اینکه توکیو با نزدیک به 40 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر دنیاست اما مردم آن به اندازه چینی‌ها از مترو استفاده نمی‌کنند. توکیو 13 خط و 290 ایستگاه مترو دارد که از شهرهای پکن و شانگهای بسیار کمتر است. توکیو برخلاف اکثر شهرهای جهان دارای دو شرکت فعال در زمینه قطارشهری است و برای استفاده از خطوط متروی هرکدام از آن‌ها باید بلیط آن شرکت را تهیه کنید. بخشی از خطوط مترو توکیو در اختیار شرکت مترو توکیو و بخش دیگری هم برای شرکتی خصوصی به نام توئی (Toei) است. توکیو در مجموع حدود 200 کیلومتر خط مترو و بیش‌ از 2700 واگن قطارشهری دارد. همچنین مترو توکیو جزو قدیمی‌ترین متروهای جهان است و در سال 1927 راه‌اندازی شده‌است.
مترو توکیو
شلوغ ترین مترو جهان؛ ماموران مترو توکیو در حال هل دادن مسافران برای سوار شدن به قطار

مترو گوانگژو
مترو گوانگژو سال گذشته میزبان بیش از 3 میلیارد مسافر بوده و روزانه حدود 9 میلیون نفر از مترو این شهر استفاده کرده‌اند. مترو گوانگژو در سال 1997 راه‌اندازی شده و اکنون 14 خط و 271 ایستگاه دارد. گوانگژو از پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهرهای چین است و مترو آن حدود 450 قطار و بیشتراز 500 کیلومتر خط ریلی دارد. تا همین چند سال پیش از کشور چین فقط مترو پکن جزو 10 مترو شلوغ دنیا بود اما حالا از 5 مترو شلوغ، سه تای آن متعلق به کشور چین است.
مترو گوانگژو
شلوغ ترین مترو جهان؛ ازدحام جمعیت در مترو گوانگژو هم مانند پکن و شانگهای بسیار زیاد است.

مترو سئول
اگر در ایستگاه مترو تجریش، فاصله سکو سوار شدن به قطار از سطح زمین شما را هم متعجب کرده‌است باید بدانید که اکثر ایستگاه‌های مترو درسئول چنین وضعی دارند. در مترو سئول گاهی باید 5 یا 6 پله برقی را پایین بروید تا به قطار برسید. مترو در شهر سئول از سال 1974 آغاز به‌کار کرده‌است و 4 سازمان مختلف آن را اداره می‌کنند. سئول با 23 خط و 728 ایستگاه و بیش از 1000 کیلومتر طول ریلی، یکی‌از وسیع‌ترین خطوط مترو جهان را دارد. مترو این شهر روزانه میزبان 8 میلیون مسافر است و در سال بیش از 2.6 میلیارد نفر از مترو سئول استفاده می‌کنند. سئول یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان است و مترو آن نیز جزو مجهزترین و پیشرفته‌ترین متروها در دنیاست. جالب است بدانید که تمام ایستگاه‌ها و قطارهای مترو سئول مجهز به وای-فای، اینترنت 4G، نمایشگرهای رنگی و سیستم صوتی پیشرفته هستند.
مترو مسکو
مترو مسکو از قدیمی‌ترین خطوط مترو در جهان است که تاسیس آن به سال 1935 برمی‌گردد. یکی از نکات جالب در مورد مترو مسکو این است که از زمان تاسیسش تاکنون هیچ‌گاه توسعه آن متوقف نشده و حتی در اوج جنگ جهانی دوم نیز توسعه آن ادامه داشته‌است. نقاشی‌های زیبای دیوارها و تزیینات جذاب ایستگاه‌ها، مترو مسکو را حسابی معروف کرده‌است. با استفاده از مترو مسکو با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم راحت‌تر به مقصد می‌رسید و هم از گردش در ایستگاه‌های مترو زیبای مسکو که بیشتر شبیه به گالری هنری و موزه هستند لذت می‌برید.
مترو مسکو
شلوغ ترین متروهای جهان؛ ازدحام جمعیت در مترو مسکو بسیار عادی است.

ایستگاه‌های مترو مسکو نیز همانند سئول بسیار عمیق هستند به طوری که ایستگاه پارک پیروزی مسکو با عمق 84 متر سومین ایستگاه مترو عمیق دنیاست. مترو مسکو با 17 خط و 265 ایستگاه روزانه میزبان بیش‌از 7 میلیون مسافر است و در سال نیز حدود 2.5 میلیارد نفر را جابه‌جا می‌کند. خطوط مترو مسکو در مجموع بیش‌از 450 کیلومتر طول دارند و اکثر ایستگاه‌ها نیز به اینترنت وای-فای رایگان مجهز هستند.
مترو نیویورک
نیویورک به پایتخت دنیا معروف است. این شهر نه تنها پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر آمریکاست بلکه به دلیل قرارداشتن مقر سازمان ملل و خیابان وال‌استریت در آن، اهمیت سیاسی و اقصادی فراوانی دارد. قطار شهری نیویورک با 36 خط، 472 ایستگاه و 1370 کیلومتر طول به‌عنوان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مترو دنیا شناخته می‌شود. از نظر قدمت هم مترو نیویورک جزو قدیمی‌هاست و تاریخ تاسیس آن به سال 1904 برمی‌گردد. مترو نیویورک دارای 6418 واگن است و جزو معدود متروهای جهان است که به‌صورت 24 ساعته و در تمام ایام فعالیت می‌کند. روزانه بیش‌از 6 میلیون نفر و در سال نزدیک 2 میلیارد مسافر از مترو نیویورک استفاده می‌کنند.
مترو نیویورک
شلوغ ترین متروهای جهان؛ نیویورک شلوغ‌ترین مترو را در قاره آمریکا دارد.

مترو هنگ‌کنگ
آسمان‌خراش‌های بلند و سربه فلک کشیده نماد اصلی هنگ‌کنگ هستند به طوری که 4 برج از 15 برج مرتفع جهان در هنگ‌کنگ واقع شده‌اند. به همین دلیل هنگ‌کنگ به شهر آسمان‌خراش‌ها معروف است. تاسیس مترو در این کلان‌شهر به سال 1979 برمی‌گردد. درحال حاضر هنگ‌کنگ 23 خط و 161 ایستگاه مترو دارد. هنگ‌کنگ در مجموع حدود 200 کیلومتر خط مترو دارد که در مقایسه با سایر متروهای شلوغ رقم بسیار کمی است. شلوغی مترو هنگ‌کنگ به حدی است که در تمام ساعات پر از مسافر و دارای ازدحام جمعیت است.
مترو هنک‌کنگ
شلوغ ترین متروهای جهان؛ مردم هنگ‌کنگ علاقه بسیار زیادی به استفاده از مترو دارند.

نکته جالب در مورد هنگ‌کنگ این است که این منطقه تنها 7.5 میلیون نفر جمعیت دارد و طبق آمارهای رسمی منتشر شده روزانه نزدیک به 5 میلیون نفر در این شهر از مترو استفاده می‌کنند. در سال نیز حدود 1.7 میلیارد مسافر از مترو این شهر استفاده می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که مردم شهر هنگ‌کنگ بیش از 90 درصد ترددهای روزانه خود را با وسایل‌نقلیه عمومی انجام می‌دهند و 41 درصد از مسافران حمل‌ونقل عمومی در هنگ‌کنگ از مترو استفاده می‌کنند.
مترو مکزیکوسیتی
مکزیکوسیتی زلزله‌خیزترین کلانشهر دنیاست که هر چند سال یکبار زمین لرزه‌ای مهیب آن را به لرزه درمی‌آورد. آخرین آن هم به دوسال پیش برمی‌گردد که زمین‌لرزه‌ای 7.5 ریشتری تلفات زیادی در این شهر به بار آورد. البته ناگفته نماند که به قدری ساخت و ساز در اینشهر اصولی است که این زلزله‌ها تلفات سنگینی ندارند. مترو در شهر مکزیکوسیتی از سال 1969 راه‌اندازی شده‌است و در 50 سالی که از عمرش می‌گذرد زلزله‌های مهیب این ناحیه نتوانسته آسیبی به خطوط مترو وارد کند و همین موضوع باعث شهرت مترو این شهر شده‌است. جالب است بدانید که حتی زلزله ویرانگر و 8 ریشتری سال 1985 مکزیکو سیتی که بخش بزرگی از این شهر را با خاک یکسان کرد هم نتوانست آسیبی به خطوط مترو این شهر وارد کند.
مترو مکزیکوسیتی
شلوغ ترین متروهای جهان؛ مترو مکزیکوسیتی به دلیل مقاومتش در برابر زلزله‌های بالای 8 ریشتر شهرت دارد.

مترو مکزیکوسیتی با حدود 200 کیلومتر طول، 12 خط، 195 ایستگاه و نزدیک‌به 400 قطار دارد. آخرین آمار منتشر شده حاکی از آن است که مترو این شهر روزانه پذیرای حدود 4.7 میلیون مسافر است و در سال نیز بیشتر از 1.6 میلیارد مسافر برای جابه‌جایی در شهر از آن استفاده می‌کنند. مترو یکی از نمادهای فرهنگی ساکنان مکزیکوسیتی به‌شمار می‌رود به طوری که تبدیل به سوژه برخی از هنرمندان معاصر مکزیکی شده‌است. مترو مکزیکوسیتی الهام‌بخش رودریگو گونزالس برای نوشتن آهنگ مترو بالدراس بوده و همچنین بخشی از فیلم Total Recall با بازی آرنولد شوارتزنگر نیز در مترو این شهر فیلم‌برداری شده‌است.
مترو پاریس
پاریس با بناهای تاریخی و فرهنگ غنی‌اش شناخته می‌شود و مترو این شهر نه‌تنها بهترین وسیله برای تردد است بلکه با قدمت 120 ساله‌ای که دارد جزو آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آید. وسعت ایستگاه‌ها، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های مترو پاریس است که توجه اکثر گردشگران را به خود جلب می‌کند. ایستگاه مترو شاتله له‌آل در پاریس به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه مترو جهان شناخته می‌شود. مترو پاریس 16 خط و 302 ایستگاه دارد که بعد از مترو مسکو، شلوغ‌ترین مترو اروپا محسوب می‌شود. همچنین مترو پاریس با دارا بودن 700 قطار و طولی بیش‌از 200 کیلومتر، روزانه حدود 4.5 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند که این رقم درسال به حدود 1.5 میلیارد نفر می‌رسد.
مترو پاریس
شلوغ ترین متروهای جهان؛ مترو پاریس بهترین وسیله برای دسترسی به مکان‌های تاریخی این شهر است.

متروهای لندن، سائوپائولو، اوزاکا، سنگاپور و سن‌پترزبورگ در رده‌های بعدی شلوغ ترین متروهای جهان قراردارند. جالب است بدانید مترو تهران با میانگین جابه‌جایی 2.5 میلیون مسافر در روز و 820 میلیون سفر در سال فاصله زیادی با شلوغ ترین متروهای جهان دارد. پس دفعه بعد که از شلوغی مترو در تهران کلافه شدید بهتر است خدا را شکر کنید که مترو تهران خیلی خلوت‌تر از متروهای شلوغ دنیاست.

برچسب(ها)

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 4 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.