7 تا از عجیب‌ترین تورهای گردشگری در دنیا

9 اردیبهشت، 1399
9 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
اگر از آن اهل سفرهایی باشید که دیدن مناظر طبیعی یا موزه‌ها راضی‌تان نمی‌کند، حتما دنبال تجربه‌ای کاملا متفاوت در سفرهای‌تان می‌گردید. ما برای‌تان چندتا تور گردشگری پیدا کردیم که کاملا با آن مفهومی که از تور سراغ دارید، متفاوت است. در این تورها خبری از دیدن آثار باستانی در موزه یا حتی شهرگردی نیم روزه نیست. شرکت در این تورها تجربه‌ای کاملا متفاوت، عجیب و حتی ترسناک را به دنبال دارد. مثلا به شرکت در یک مراسم جن‌گیری سنتی فکر کنید یا اینکه سری به شهر چرنوبیل بزنید تا ببینید بعد از انفجار هسته‌ای چه حال و روزی دارد.
همین الان در اینترنت دنبال عجیب و غریب‌ترین تورهای دنیا بگردید تا با کلی انتخاب روبرو می‌شوید که حتی خواندن بعضی‌های‌شان حس خوبی را به شما منتقل نمی‌کنند. با این وجود خیلی‌ها هستند که دوست دارند که امتحان‌شان کنند. کنجاوی، محک زدن روحیه ماجراجویی و نترس بودن از ویژگی‌های این افراد است. البته خوبی دیگر این تورها، آشنایی شما با چهره‌ی کاملا متفاوتی از شهر یا کشور مقصد است. با شرکت در این تورها، متوجه می‌شوید که یک کشور همیشه شامل موزه، پارک، آثار باستانی، طبیعت و شهرهایش معروفش نمی‌شود.

“همیشه بخشی تاریک‌تر و پر از رمز و راز در شهرها و جاهای مختلف وجود دارد که دیدنشان مخصوص آن‌هایی است که سر نترس دارند یا در سفر کله خراب محسوب می‌شوند.”

1-    تور Helter Skelter یا قدم به قدم با قربانیان چارلز منسون
اگر اهل فیلم باشید حتما یکی از دو فیلم روزی روزگاری در هالیوود از کوئنتین تارانتینو یا بچه رزمری از رومن پولانسکی را دیده‌اید و مطمئنا با مرگ فردی به اسم شارون تِیت که همسر رومن پولانسکی بود، آشنایی دارید. شارون تیت، همسر جوان و زیبای کارگردان معروف، رومن پولانسکی بود که در شبی از ماه آگوست دهه 1969، کشته شد. این قتل و چندین قتل دیگر به دستور چارلز منسون (چارلز منسون) آمریکایی بود که فرقه‌ای خانوادگی را تشکیل داده بود تا در آن با ایجاد هرج و مرج و جنگی نژادی، قدرت در آمریکا را بدست بگیرد.
چارلز منسون
عجیب ترین تورهای گردشگری دنیا؛ چارلز منسون جوان وقتی تازه دستگیر شده بود.
در تور Helter Skelter که شعار چارلز منسون بود، پا به پای او و قربانیاش از خانه‌ای به خانه‌ی دیگری در شهر لس آنجلس می‌رویم که قتل‌ها اتفاق افتاد. دو تا از آژانس‌هایی که این تور را برگزار می‌کنند معروف‌تر از بقیه هستند: Dearly Departed Tours و Esotouric Company. برگزارکنندگان تور آنقدر خلاقیت به خرج دادند که در مسیر اجرایی، افراد شرکت کننده را به مخزن آبی می‌برند که یکی از قاتلان شارون تِیت، دست‌های خونی‌اش را در آنجا شسته.
2-    تور شهر چرنوبیل
قبلا در مطلبی جداگانه راجع به چرنوبیل و اتفاقاتش نوشته‌ایم با این حال، ترجیح دادیم در این لیست از تور چرنوبیل هم صحبت کنیم. این تور بعد از نمایش سریال چرنوبیل، طرفداران بیشتری پیدا کرد. چرنوبیل نیروگاهی در شهر پریپیات اوکراین است که به خاطر انفجار نیروگاه هسته‌ای‌اش در سال 1986م. خالی از سکنه شد. حدود 5 میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کردند که از زمان انفجار تا چند ماه بعد، مردند. شدت انفجار و پخش شدن موارد رادیو اکتیو به حدی زیاد بود که تا کشورهای همسایه مثل بلاروس، فنلاند، سوئد، نروژف لهستان و انگلستان هم رسید.

“در حال حاضر، لایه‌ای محافظ و بتنی روی نیروگاه چرنوبیل ساخته شده تا از پخش شدن مواد داخل آن جلوگیری کند. ”


ممکن است فکر کنید که بازدید از شهری که روزگاری هدف پخش شدن مواد رادیو اکتیو بوده، کار اشتباهی است. با این حال، به خاطر لایه محافظ روی نیروگاه و تمهیداتی که برگزارکنندگان تور در نظر گرفتند، احتمال بیماری بسیار پایین است. در فاصله 20 مایلی شهر، گروه‌های بازدیدکننده به ایستگاه بررسی Exclusion Zone وارد می‌شوند. سپس با راهنما شهر را می‌گردند و تا 100 قدمی نیروگاه شماره 4 هم نزدیک می‌شوند. دیدن کلاس‌های مدرسه، خانه‌های متروکه، اداراتی که به حال خود رها شدند و تمامی وسایلی که ساکنان شهر جا گذاشتند، صحنه غم‌انگیزی است و به ما این نکته را یادآور می‌شود که عمر و زندگی انسان چقدر کوتاه و شکننده است.
اتاق متروکه موسیقی چرنوبیل
عجیب ترین تورهای گردشگری دنیا؛ اتاق متروکه‌ای در چرنوبیل
3-    زندانی شدن در زندان سَن پِدرو
در La Paz کشور بلیوی، گردشگران می‌توانند با دادن مبلغی به تبهکاران وارد زندان شهر شوند و تجربه‌ی ترسناکی داشته باشند. مقامات بلیوی این تور را به رسمیت نشناخته‌اند، بنابراین به صورت زیرزمینی برگزار می‌شود و نگهبانان زندان با دریافت رشوه از تبهکاران، اجازه ورود گردشگران را می‌دهند. اما چرا زندان San Pedro انقدر طرفدار دارد؟ اینجا از زندان‌های طبقاتی در بلیوی است که افراد ثروتمند و فقیر، سلول‌های متفاوتی دارند. آن‌هایی که پولدارند در سلول‌هایی زندگی می‌کنند که شبیه آپارتمان شخصی است و آن‌هایی که بی پول هستند، کنار موش‌های زندان زندگی می‌کنند. نکته‌ی جالب دیگر این است که نگهبانان زندان فقط در بیرون از دروازه‌ها نگهبانی می‌دهند و حق ندارند وارد فضای داخلی زندان شوند. می‌بینید؟ این زندان واقعا متفاوت است.
زندان سن پدرو در بلیوی
عجیب ترین تورهای گردشگری دنیا؛ این هم زندان سن پدرو که بیشتر شبیه به محله‌ای داخل شهر هست تا زندان
4-    تور پشت صحنه فیلم‌های بالیوودی
معمولا در برنامه‌ی سفر به هند، خیلی‌ها جایی برای دیدن فیلم‌های بالیوودی یا پشت صحنه‌ی آن‌ها خالی نمی‌گذارند. دیدن آثار باستانی هند، ساختمان‌های معروف قدیمی مثل تاج محل یا گشت و گذار در بمبئی از کارهایی است که گردشگران به طور معمول در هند انجام می‌دهند. با این حال اگر قرار شد که به هند سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم به شرکت در پشت صحنه‌ی فیلم‌های هندی هم فکر کنید. در این تورها، شما به طور تمام و کمال با عوامل پشت صحنه فیلم‌ها آشنا می‌شوید، اگر بخواهید لباسی هندی می‌پوشید و با رقصندگان فیلم می‌رقصید، عکس می‌گیرید و برای چند ساعت هم که شده از دنیای واقعی به دنیای رنگارنگ فیلم‌های هندی سفر می‌کنید. 

“بالیوود سالانه بیشتر از 800 فیلم تولید می‌کند که این تعداد دو برابر فیلم‌های هالیوودی است و دست کم 100 رقصنده در هر فیلم حضور دارد. ”

5-    تور امپراطوری مردگان در پاریس
در زیرِ زمین شهر پاریس، مردگان فرمانروایی می‌کنند. Paris Catacombs (دخمه مردگان پاریس) که به امپراطوری مردگان (The Empire of Death) هم معروف است، شبکه‌ای از دخمه‌های زیر زمینی است که در قالب‌ کانال‌های چند صد کیلومتری ساخته شد تا جایی باشد برای به خاک سپردن و دفن مردگان. اگر بیماری قلبی نداشته باشید، می‌توانید در قالب تور، سری به کانال‌های پر از جمجمه و استخوان بزنید.
Paris Catacombs و دیوارهای ترسناکش که از جمجمه پوشیده شدند.
اما چرا باید زیر زمین را برای به خاک سپاری مردگان انتخاب کنند؟ در قرن 18 میلادی ، گورستان اصلی شهر پاریس گنجایش پذیرش اجساد بیشتر را نداشت. کار به جایی رسیده بود که به خاطر کمبود جا، اجساد مردگان روی هم و بدون تشریفات خاصی دفن می‌شد. این قضیه آنقدر ادامه پیدا کرد که به خاطر بارش باران، اجساد از خاک بیرون آمدند. در نتیجه مسئولین تصمیم گرفتند که آن‌ها را به جایی جدید منتقل کنند. نتیجه این تصمیم، انتقال بیش از 6 میلیون جسد به زیر زمین و در جایی بود که در گذشته به عنوان معدن استخراج سنگ استفاده می‌شد.
دخمه مردگان پاریس، 20 متر پایین‌تر از سطح زمین است و شامل 300 کیلومتر کانال است. تور دخمه مردگان، 45 دقیقه طول می‌کشد و 70 دلار هزینه‌ای آب می‌خورد. اگر از قبل بلیط بخرید، دیگر لازم نیست که حدود 2 یا 3 ساعت در صف بمانید.
6-    تور والتر و جِسی سریال برکینگ بد (The Breaking Bad Tour) در آمریکا
باز هم پای یک سریال پرطرفدار برای برگزاری تور در میان است. اگر اهل سریال خارجی باشید حتما، سریال برکینگ بد (Breaking Bad) را دیده‌اید. ABQ Trolley Co. در شهر نیو مکزیکو تصمیم گرفتند که براساس اتفاقات و مکان‌های سریال برکینگ بد، توری برای طرفداران این سریال و والتر وایت درست کنند. کسانی که در این تور شرکت می‌کنند با Segway (یک نوع اسکوتر برقی با فرمان) به جاهایی سرک می‌کشند که در سریال دیده‌اند. جاهایی مثل کارواش اختاپوس (جایی که والتر در آن کار می‌کرد) یا مُتل Crossroads. بخش جالب این تور، خرید شیشه تقلبی از Candy Lady هم هست که شرکت‌کنندگان می‌توانند این کار را انجام دهند.
7-    تور سحر و جادو یا Voodoo در هائیتی
کشور هائیتی (Haiti) بعد از زلزله وحشتناک سال 2010، به شدت تخریب شد و وضعیت خیلی خوبی هم از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری ندارد. معمولا خیلی از توریست‌ها ترجیح می‌دهند که به خاطر نبود امنیت به این کشور سفر نکنند و در مقابل آن‌هایی که سر نترسی دارند، سری به هائیتی می‌زنند.
از تورهای معروف هائیتی که درآمد نسبتا خوبی برای رونق گردشگری‌اش دارد، شرکت در تور مراسم سحر و جادو یا معروف به Voodoo است. وودو که بیشتر در میان سیاه‌پوستان و قبایل سنتی انجام می‌شود، مراسمی است که برپایه‌ی توتمیسم ایجاد شده. در این مراسم، همه چیز در پیوند با زمین، خاک، آسمان و سایر عناصر طبیعت است. کسانی که به وودو اعتقاد دارند، به نیرویی که از طریق آن می‌توانند اهداف زندگی‌شان را کنترل کنند، بسیار اهمیت می‌دهند. رایج‌ترین تصور خیلی‌ها از وودوو عروسک‌هایی است که نمادی از شخص زنده هستند و جادوگران وودو با خواندن ورد و فرو کردن سوزن یا میخ به آن، می‌توانند به شخص مورد نظر را از راه دور، آسیب بزنند.
کسانی که در تور وودو در هائیتی شرکت می‌کنند، می‌توانند در مرحله‌ی اول مراسم voodoo را ببینید، سپس با راهبه یا شخص اصلی مراسم صحبت کنند و حتی با افراد دیگر در مراسم شرکت کنند. حتی ممکن است در این مراسم، حیوانات هم قربانی شوند. برای همین توصیه می‌کنند که از قبل راجع به این موضوع هم سوال کنند.
این مراسم بیشتر به درد ذهن‌های کنجکاوی می‌خورد که دوست دارند از آیین‌ها و مراسم مذهبی و اعتقادی فرهنگ‌های دیگر اطلاعات داشته باشند.
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.