کرونا؛ زمانی برای شهرگردی حیوانات و خانه‌نشینی ما

26 فروردین، 1399
26 فروردین، 1399
مدت مطالعه :
چند روزی است که فیلم الاغ‌ها در اتوبان مدرس تهران در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. از آن طرف، فیلم موزه‌گردی پنگوئن‌ها در آکواریوم‌ شیکاگو و گشت زدن بزها در خیابان‌های ولز شمالی را می‌بینیم. همه این اتفاقات که در حالت عادی رخ نمی‌دادند، به خاطر شیوع کرونا است. این روزها با قرنطینه‌ خانگی، حیوانات به شهرها و جاهایی سرک می‌کشند که تا قبل از این از این کار خودداری می‌کردند. بیایید ببینیم در هر جایی از جهان چه حیواناتی در روزگار کرونایی شهرگردی می‌کنند؟
حالا که فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع کرونا در جهان، باعث کاهش سفر و رفت و آمد در شهرها شده، خیلی از حیوانات حیات وحش، به محل زندگی ما سر می‌زنند و آزادانه در خیابان‌ها می‌چرخند، غذا پیدا می‌کنند و در آخر هم به محل زندگی‌شان برمی‌گردند. به شخصه وقتی اولین‌بار عکس‌ بزهای ولزی را در خیابان‌ها دیدم، هم خنده‌ام گرفته بود و هم غمگین شدم. از این‌که چقدر ما انسان‌ها می‌توانیم برای داشتن قلمرو‌مان به حیوانات حیات وحش آسیب بزنیم. تعدادی از حیواناتی که شهرگردی می‌کنند فقط برای سرگرمی و لذت بردن از سکوتی که در شهرها حاکم است، این کار را انجام می‌دهند اما بخش دیگر‌شان دنبال غذا هستند؛ غذایی که گردشگران برای آن‌ها فراهم می‌کردند مثل غذا دادن به میمون‌ها در تایلند.
پرسه‌زنی‌ گوزن ژاپنی در نارا؛ ژاپن
گوزن ژاپنی که به Sika Deer هم معروف است، حیوان مقدسی در آیین شینتو ژاپنی به حساب می‌آید. او پیام‌رسان خدایان است و برای همین مردم ژاپن به این گونه احترام زیادی می‌گذارند. از بهترین جاها برای دیدن این گوزن‌ها، پارک ملی «نارا» (Nara) در جنوب شهر کیوتو است. اگر شرایط عادی بود و قصد سفر به ژاپن را داشتید، می‌توانید با قطاری که 45 دقیقه طول می‌کشید، از کیوتو به نارا بروید. پارک نارا با نگهداری گوزن‌های مقدس که تعداد‌شان به بیش از 1000 راس می‌رسد، از جاهای مهم کشور ژاپن است.
گوزن ژاپنی در ایستگاه مترو
«حالا از کدوم ایستگاه برم؟»
قبل از شیوع و بالا رفتن آمار کرونا، گردشگرانی که به این پارک می‌رفتند، از مهم‌ترین اشخاصی بودند که به این گوزن‌ها غذا می‌دادند. برای همین از منابع اصلی رژیم sika deer، غذای گردشگران بود. اما با شیوع کرونا و بسته شدن درهای پارک‌ها و موزه‌ها، گوزن‌های ژاپنی مجبورند برای پیدا کردن غذا دست به دامن غریزه‌شان شوند: پرسه‌زنی در خیابان‌ها و ایستگاه‌های متروی برای پیدا کردن غذا.
آفتاب‌گرفتن سنجاب‌ها در کالیفرنیا؛ آمریکا
معمولا اگر خیلی خوش‌شانس باشید، سنجاب‌ها را در حال بالا رفتن از درخت‌ها می‌بینید که البته کمتر پیش می‌آید در حضور انسان‌ها پای‌شان را روی زمین بگذارند. در یکی از پارک‌های کالیفرنیا، سنجاب‌ها به جای جست و خیز روی شاخه‌های درخت، روی زمین آمدند و در حال لذت بردن از آفتاب هستند. در چندین ویدئویی که در شبکه‌های مجازی پخش شده، سنجاب‌های زیادی را می‌بینید که بدون ترس از آدم‌ها، با خیال راحت مشغول گشت‌زنی در شهر هستند.
یک روز آفتابی و عادی در کالیفرنیا با سنجاب‌هایی که با خیال راحت آفتاب می‌گیرند.
سر زدن تمساح به مغازه در کالیفرنیا؛ آمریکا
به جز سنجاب‌ها که در حال لذت بردن از خلوتی کالیفرنیا هستند، تمساحی (Aligator) هم سری به ساحل در جنوب کالیفرنیا زده و از تنهایی و سکوت لذت برده. البته براساس گزارشی که ارائه شده، این تمساح به مرکز خرید محلی شهر هم رفته و سرکی به مغازه‌ها هم کشیده. واضح است که کسی به او نگفته به خاطر کرونا ویروس، مغازه‌ها تعطیل هستند!
پوما در سانتیاگو؛ شیلی
اهالی شهر سانتیاگو در شیلی فرصت دیدن Puma را داشتند. می‌دانم که ترسناک و عجیب است که در خانه‌تان را باز کنید و با حیوانی خطرناک و سریع مثل پوما (شیر کوهی) روبرو شوید اما این اتفاقی است که همیشه نمی‌افتد مگر اینکه پای کرونا در میان باشد. با به هم خوردن عادات غذایی حیوانات وحشی مثل پوما که گردشگران به آن‌ها غذا می‌دادند، باید شاهد حضورشان در شهر باشیم. کارشناسان محلی می‌گویند پوما هم مثل سایر حیوانات از مناطق کوهستانی اطراف شهرشان برای پیدا کردن غذا، وارد سانتیاگو شده.
پوما
پیدا کردن غذا حتی برای یک پوما هم کار سختی است!
کایوت‌ها و دیدن پل گلدن گِیت سانفرانسیسکو؛ آمریکا
فکر می‌کنم نزدیک‌ترین جایی به شهر که یک کایوت توانسته به آن نزدیک شود در کارتون «میگ میگ» بود. کایوت (coyote) یا همان گرگ صحرایی که همیشه دنبال پرنده‌ی سریع (Roadrunner) بود و هیچ‌وقت به آن نمی‌رسید، با وجود کارتونی بودنش، پایش به شهر نرسید اما الان قضیه فرق کرده. در شهر سانفرانسیسکو، اهالی اینجا شانس دیدن کایوت‌ها را داشتند که در خیابان‌های خلوت پرسه می‌زدند. خیلی از این افراد وقتی با کایوت‌ها مواجه شدند که برای تامین مایحتاج روزمره به مغازه‌های سبزی‌ و میوه‌فروشی رفته بودند. تصور کنید وقتی از مغازه‌ی سبزی‌فروشی بیرون می‌آیید با یک گله کایوتی روبرو شوید.
کایوتی که یک مقدار سر و وضعش هم آشفته به نظر می‌رسد!
البته گفته می‌شود که این کایوتی‌ها بعد از چرخ زدن در خیابان‌ها سری هم به پل معروف Golden Gate زدند؛ همانجایی که همیشه یکی از جاذبه‌های معروف و مهم سانفرانسیسکو است.
شورش میمون‌ها در لاپوری؛ تایلند
اول از همه این را بگویم که دیدن میمون‌ها در خیابان‌های تایلند، عجیب و غیرعادی نیست بلکه میمون‌ها از جاذبه های گردشگری تایلند هم محسوب می‌شود. میمون‌ها در جای جای شهرها به چشم می‌خورند، از دست گردشگران غذا می‌گیرند، با هم دعوا می‌کنند و حتی دزدی هم می‌کنند. اما چیزی که در روزهای شیوع کرونا ترسناک و عجیب شده، هجوم تعداد خیلی زیادی میمون به خیابان‌های شهر برای غذاست. این حیوانات که تا پیش از این، بدون هیچ زحمتی غذا بدست می‌آوردند، حالا مجبورند که خودشان دست به کار شوند و دنبال غذا بگردند.
میمون های تایلندی در خیابان های شهر به دنبال شیوع ویروس کرونا
در این عکس یک خانم تایلندی، مشغول غذا دادن به میمون‌هاست.
خیلی‌ها که عکس میمون‌های شهر Lopburi تایلند را دیدند، آن را با صحنه‌هایی از فیلم سیاره میمون‌ها مقایسه می‌کنند. البته به جز تایلند، در دهلی نو هند هم، صدها میمون گرسنه به خیابان‌ها رفتند و سری هم کاخ ریاست جمهوری زدند.
کانال‌گردی ماهی و اردک در ونیز؛ ایتالیا
همیشه گردشگران بودند که در کانال‌های آب ونیز، قایق‌سواری می‌کردند اما حالا به خاطر اعمال قرنطینه خانگی توسط دولت ایتالیا، ونیز از همیشه تمیزتر و ساکت‌تر است. آب کانال‌ها شفاف شده و کثیفی کمتری دارد، در نتیجه ماهی‌ها به راحتی دیده می‌شوند و از آن طرف هم اردک‌ها با خیال راحت مشغول شنا هستند. اگر می‌خواهید راجع به حال و هوای ونیز در روزهای قرنطینه به خاطر شیوع کرونا بیشتر بدانید، توصیه می‌کنم که مطلب «کرونا به شهر ونیز هم رحم نکرد» را بخوانید.
بُزها در میدان ترینیتی؛ ولز شمالی
اهالی شهر Llandudno در ولز شمالی شانس دیدن بزهای کشمیری را داشتند که در میدان Trinity گشت می‌زدند و مشغول کنجکاوی بودند. این گله از بزها با خوردن گیاهان گلدان‌های جلو خانه‌ها و باغچه‌ها، دلی هم از عزا درآوردند.
بزها در میدان ترینیتی ولز
پرسه زدن این بزها و قیافه‌ی خونسردشان، چیزی نیست که بشود فراموش کرد.
پیاده‌روی کبوترها در سَن خوان؛ پورتوریکو
راستش باورش کمی سخت است که دسته‌ای از کبوترها را در حال پیاده‌روی و قدم زدن به جای پرواز کردن ببینم. معمولا چنین اتفاقی فقط در انیمیشن‌هایی مثل Spies in Disguise می‌افتد. در 29 مارس سال 2020، صدها کبوتر در حال پیاده‌روی در یکی از خیابان‌های شهر San Juan پورتوریکو بودند که «آلِخاندرو گِرانادیلو» عکاس از خبرگزاری Anadolu این لحظه را ثبت کرد. پورتوریکو از 16 مارس 2020 برای مواجه با شیوع کرونا ویروس در قرنطینه است.
کبوترها در سن خوان پورتوریکو
راهپیمایی کبوترها در خیابان سَن خوآن پورتوریکو!
خلاصه که با شیوع کرونا در سراسر جهان، حوادث عجیب و بامزه‌ای اتفاق می‌افتد مثل همین نمونه که حیوانات به شهرها سر می‌زنند و ما مجبوریم در خانه‌های‌مان بمانیم.

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 7 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.