شگفتی‌های سنگی: داستان‌های 7 سنگ معروف جهان

2 تیر، 1399
2 تیر، 1399
مدت مطالعه :
فرقی ندارد که این سنگ‌ها از قدرتی خاص برخوردار باشند یا فقط در مکان‌های مهمی قرار گرفته باشند، در هر صورت این سنگ‌ها توجه و احترام مردم را به خود جذب می‌کنند، به همین دلیل هم هست که محل قرارگیری بسیاری از آن‌ها به مکان‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. با اسمارتیز همراه باشید تا سنگ های جهان را که سالانه میلیون‌ها گردشگر از آن‌ها بازدید می‌کنند، بشناسید.

1.    پلیموث راک، آمریکا
حفاظ گرانیتی که از سنگ پلیموث راک حفاظت می‌کند
حفاظ گرانیتی که از سنگ پلیموث راک حفاظت می‌کند
پلیموث راک در ساحل ماساچوست و زیر یک سایبان گرانیتی مخصوص واقع شده است. این سنگ در همان محلی قرار گرفته است که ویلیام بردفورد و مسافران همراهش در سال 1620 از قله‌ی میفلور و خاک آمریکا عبور کردند. این یک لحظه‌ی مهم در تاریخ مدرن آمریکا بوده و به همین دلیل هم این سنگ پر از رمز و راز است. هیچ یک از این مسافران در نوشته‌های خود به این سنگ اشاره‌ای نکرده‌اند. درواقع اولین باری که نامی از پلیموث راک برده شد، در سال 1741، یعنی 121 سال بعد از سفر ویلیام بردفورد بود که الدر توماس فاونس به آن اشاره کرد. سی سال بعد این سنگ به شدت مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است.
2.    بلارنی استون، ایرلند
گردشگران در حال بوسیدن بلارنی استون
گردشگران در حال بوسیدن بلارنی استون
افسانه‌ها می‌گویند اگر سنگ بلارنی استون را ببوسید، تخته سنگ آهکی باستانی که در بخش خارجی قلعه‌ی بلارنی قرار دارد، نعمت خوش زبانی را به شما اعطا می‌کند. با این وجود تعجبی ندارد اگر این قلعه محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری ایرلند باشد. با این حال، بوسیدن این سنگ به همین سادگی‌ها هم نیست. برای این کار باید به پشت بام قلعه بروید، به پشت دراز بکشید و به لبه‌ی بام تکیه دهید تا بتوانید زیر سنگ را ببوسید. روی بام نرده‌هایی وجود دارد که شما را نگه می‎دارند، ولی بهتر است از یکی از دوستان خود بخواهید که هوای شما را داشته باشد.
3.    روزتا استون، انگلستان
نمای نزدیک روزتا استون
نمای نزدیک روزتا استون
این تخته سنگ گرانودورییتی، یکی از مهم‌ترین سنگ‌ها از نظر باستان شناسی است که در سال 1799 توسط فرانسوی‌ها در شهر مصری روزتا کشف شد و در سال 1801 انگلیسی‌ها این سنگ را به کشور خود بازگرداندند. این سنگ نوشته که حاوی سه نسخه از حکمی است که در سال 196 پیش از میلاد در ممفیس صادر شده، موجب شد باستان شناسان بتوانند زبان غیرقابل درک هیروگلیف مصری را ترجمه کنند.
امروزه می‌توانید این سنگ را در موزه‌ی بریتانیا در لندن پیدا کنید، این سنگ از سال 1802 در این موزه قرار گرفته است. در طول جنگ جهانی دوم، روزتا استون را به مدت دو سال در زیر خط راه آهن پستی در نزدیکی هولبورن زیر خاک دفن کردند تا از آن در برابر حمله‌ی بمب‌های دشمن محافظت کنند. به جز آن دو سال و حتی در سال 1999 که روزتا استون تحت حفاظت بود، این سنگ همیشه در معرض دید عموم قرار داشته است.
4.    سنگ سیاه کعبه، عربستان سعودی
کعبه واقع در مسجد الحرام
کعبه واقع در مسجد الحرام
سنگ سیاه کعبه، مقدس‌ترین اثر اسلامی است که در مسجدالحرام واقع در شهر مکه قرار دارد. زیارت کعبه، بخش جدایی ناپذیر از سفر حج است و معمولا زائران تلاش می‌کنند کنار کعبه بایستند و آن را ببوسند. زائرین اعتقاد دارند که این سنگ از بهشت برای آدم و حوا فرستاده شده است تا آن را به عنوان محراب خود در نظر بگیرند. در سال 605 میلادی این سنگ توسط پیامبر اکرم (ص) در داخل دیوارهای کعبه قرار گرفت. این سنگ در طی سال‌ها تکه تکه شده و به همین دلیل تکه‎های آن در یک قاب نقره‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند.
5.    لندن استون، انگلیس
سنگ لندن
سنگ لندن
مدت زیادی است که وجود سنگی در یک محفظه‌ی غیرقابل دسترسی که در یکی از شعبه‌های فروشگاه WH Smith و در خیابان کنون قرار دارد، موجب بهت و حیرت بسیاری از مردم شده است. زمانی که این ساختمان قرار بود تخریب شود، نه تنها سرنوشت آن ساختمان، بلکه سرنوشت کل لندن به خطر افتاده بود. بر طبق افسانه‌ها اگر سنگ لندن استون جابجا یا نابود شود، کل شهر لندن فرو می‌ریزد.
درباره‌ی این سنگ و دلیل وجود این افسانه‌، اطلاعات کمی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند این سنگ به عنوان یک محراب توسط درویدها مورد استفاده قرار می‌گرفته، برخی دیگر معتقدند که بروتوس این سنگ را از تروی با خود آورده است. این سنگ بعد از گذراندن مدت کوتاهی در موزه‌ی لندن، دوباره به خیابان کنون برگشت و در محفظه‌ی خاصی در یک ساختمان جدید جای گرفت. در نتیجه فعلا پایتخت انگلستان امن است.
6.    شمشیر در سنگ، ایتالیا
شمشیر در سنگ
شمشیر در سنگ
شمشیر درون سنگ داستان شاه آرتور تنها یک افسانه باقی ماند، اما نمونه‌ی مشابه آن در یک نمازخانه‌ی بی‌نظیر در کیوسدینو در توسکانی قرار دارد. این شمشیر متعلق به یک شوالیه‌ی ثروتمند ایتالیایی به نام گالگانو گودوتی بوده است. او شمشیرش را در این سنگ فرو برد تا جایی که در آن با جبرئیل ملاقات کرد را علامت‌گذاری کند. نمازخانه‌ی Montesiepi هم در اطراف این سنگ ساخته شده است.
در طی قرن‌ها، افراد زیادی تلاش کردند تا این شمشیر را از داخل سنگ بدزدند. امروزه این سنگ درون یک سپر محافظ  قرار گرفته و اطراف آن با دست مومیایی شده‌ی سارقانی که در عملیات خود با شکست مواجه شده‌اند، تزئین شده است.
7.    سنگ سرنوشت، اسکاتلند
سنگ سرنوشت
سنگ سرنوشت
سنگ سرنوشت نماد قدرت و سلطنت باستانی اسکاتلند محسوب می‌شود. این سنگ برای صدها سال شاهد تاجگذاری پادشاهان و ملکه‌ای اسکاتلند بوده و بعد از این‌که ادوارد اول انگلستان، در سال 1296 این سنگ را گرفت و آن را به عنوان بخشی از تاج و تخت خود معرفی کرد، این سنگ در مراسم تاجگذاری پادشاهان انگلیسی و بریتانیایی هم مورد استفاده قرار گرفت.
در روز کریسمس 1950، چهار دانش آموز اسکاتلندی این سنگ را از Westminster Abbey دزدیدند. سه ماه بعد سنگ سرنوشت جلوی در Arbroath Abbey پیدا شد. در سال 1966 سنگ را دوباره به اسکاتلند بازگرداندند و آن را در قلعه‌ی ادینبورگ و در کنار تاج جواهرات اسکاتلندی قرار دادند. این سنگ تنها زمانی اسکاتلند را ترک خواهد کرد که یک مراسم تاجگذاری در Westminster Abbey برگزار شود.
برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 1 2 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.