• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کویر لوت

12 خرداد، 1399
12 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
کویر لوت دشتی وسیع و بیابانی است که روزهای داغ و شبهای سرد آن تجربه‌ای تکرار نشدنی می‌آفریند. این کویر بزرگ که از گرم‌ترین نقاط دنیا است در مرز سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی قرارگرفته و دنیایی پر رمز و راز دارد.
کویر لوت با داشتن شگفتی‌های منحصر به فردش سالانه پذیرای هزاران مسافر ایرانی و خارجی است. قبل از بستن چمدان‌ها و یک کویرگردی هیجانانگیز، چند دقیقه‌ای با ما همراه شوید تا لوت را بهتر بشناسیم.
کویر لوت
کویر لوت
جغرافیای کویر لوت
کویرها در واقع در گذشته دریا یا دریاچه‌های بزرگ بودند که با تبخیر آب، به نمکزارهایی وسیع تبدیل شدند. کویر لوت نیز در گذشته‌های بسیار دور، دریایی به نام تیس بوده است. این بیابان وسیع و پهناور در قسمت جنوب شرقی ایران قرارگرفته است. طول این کویر در حدود 900 کیلومتر است و عرض آن به 300 کیلومتر می‌رسد. به طور کلی وسعت کویر لوت نزدیک به 40 هزار کیلومترمربع است.
این کویر در بین استان‌های کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان قرارگرفته و بین دو گسل نهبندان در شرق و گسل نای در غرب محصورشده است. کویر لوت را به دلیل وسعت بالای آن به سه بخش تقسیم می‌کنند: لوت شمالی، لوت مرکزی و لوت جنوبی.
لوت در لغت به معنای برهنه است و با سفر به این کویر گرم برهنگی را از نزدیک خواهید دید! در گرم‌ترین نقطه دنیا، مکانی بی آب و علف شگفتی‌های بسیاری برای بینندگان خواهد داشت. 
سفر به کویر لوت 
سفر به این بیابان پر رمز و راز به تنهایی امکان‌پذیر نیست. به خصوص اگر برای بار اول هوس کویرگردی کردید، حتماً راهنمایی با تجربه در این سفر خطرناک داشته باشید. برای رفتن به کویر لوت باید به یکی از سه استانی که کویر در آن‌ها قرارگرفته سفر کنید. حدود 70 درصد از این کویر زیبا در استان کرمان واقع شده، درنتیجه بسیاری از مسافران، کرمان را برای ورود به کویر انتخاب می‌کنند.
کویر لوت در کنار زیبایی‌های وصف ناشدنی‌اش مخاطراتی جدی برای گردشگران دارد. به همین دلیل بر اساس مصوبات امنیتی این بیابان به سه بخش سبز، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی شده است. ورود به بخش سبز برای عموم آزاد است؛ برای ورود به بخش نارنجی لازم است، مجوز بگیرید یا هماهنگی‌های لازم انجام شود. همچنین ورود به بخش قرمز به طور کلی ممنوع است. 
در سال‌های اخیر تورهای زیادی برای گردشگری در کویر لوت برگزار شده که بهترین راه برای سفر به این کویر است. مسافرت با افراد با تجربه خطرات احتمالی سفر به این کویر زیبا را کم کرده و نهایت لذت را از بودن در آن جا خواهید برد.
بخش قرمز کویر لوت
بخش قرمز کویر لوت
کویر لوت رمز و رازش را با شما در میان می‌گذارد! 
شاید تصور کنید کویر لوت بیابانی بزرگ و وسیع است که جز تشنگی و گرما چیزی برای شما ندارد. اما با سفر به این کویر زیبا متوجه می‌شوید بیابان‌ها هم حرفی برای گفتن دارند. کویر لوت دشتی پهناوراست که انواع جاذبه‌های دیدنی را در دل خود قرار داده است. برای دیدن آن‌ها فقط کافی است، کمی صبور باشید. 
از دیدنی‌ترین جاهای این کویرمی‌توان به کلوت و تپه‌های ماسه‌ای مانند کلوت شهداد، نبکا، تنگه رتیل و رود کال شور اشاره کرد. 
کلوت شهداد
حیرتانگیزترین بخش کویر، کلوت است. کلوتها در اثر پدیده‌های طبیعی و جغرافیایی که مخصوص کویر است، ظاهر می‌شوند. این ساختمان‌های شنی سر به فلک کشیده که در جای جای کویر خودنمایی می‌کنند بر اثر فرسایش و تلاقی آب و باد ایجاد می‌شوند. 
کلوتها از زیباترین رمز و رازهای کویر هستند که به عنوان بزرگترین پدیده‌های طبیعی شناخته می‌شوند. کلوت شهداد در غرب کویر لوت از معروف‌ترین کلوت‌های این کویر است که طی هزاران سال پدید آمده و هزاران نفر را به خود جذب می‌کند.
تل ماسه‌ای
تپه‌های ماسه‌ای قسمت شرقی لوت مرکزی از دیگر شگفتی‌های کویر لوت است. ارتفاع این تپه‌ها حتی به 500 متر هم می‌رسد و با وزش باد شروع به حرکت می‌کنند. بزرگترین و مرتفع‌ترین تلهای ماسه‌ای را فقط در کویر لوت می‌توان دید. حرکت زیبای ماسه‌ها به اطراف از تماشایی‌ترین صحنه‌هایی است که در زندگی می‌بینید.
تنگه رتیل
قبل از ورود به این تنگه زیبا مراقب پاهای خود باشید! این تنگه بزرگ و پهناور در 130 کیلومتری کلوت شهداد قرارگرفته و از بکرترین مکان‌های دیدنی کویر لوت است. این تنگه محل زندگی بسیاری از رتیلهای سمی و خطرناک است که برای ورود به آن باید بیشتر دقت کنید.
رود کال شور
شاید عجیب به نظر برسد اما در بیابان هم می‌توان آب یافت! البته نه آب نوشیدنی! 
رودهای فصلی در کویر لوت و به خصوص در زمستان پدیدار می‌شوند. رود کال شور اصلی‌ترین آنها است که آب اسیدی دارد! پس بهتر است از نوشیدن آن منصرف شوید، چرا که این اسید بسیار قوی بوده و نقش آن چسبنده کردن خاک و تشکیل کلوتها است.
کویر لوت
کویر لوت
بهترین زمان سفر به کویر
برای سفر به کویر، زمان سفر اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا سرمای شب‌های کویر با کسی شوخی ندارد! 
بهترین زمان برای سفر به کویر لوت دو ماه اول بهار یعنی فروردین و اردیبهشت و فصل پاییز است. گرمای هوا در تابستان سفر به این بیابان زیبا را غیرممکن می‌کند و زمستانها هوا به شدت سرد و خشک است.
برای کویرگردی بهتر است ابتدای روز شروع به حرکت کنید و پیش از غروب آفتاب اقامتگاه مناسبی برای خود داشته باشید. در اواسط روز از خیال پیاده‌روی در کویر منصرف شوید، چرا که آفتاب مستقیم و سوزان خورشید شما را به دردسر خواهد انداخت.
فقط در کویر تجربه کنید! 
تماشای آسمان پرستاره و درخشان، تجربه آفرود با سرعتی هیجان‌انگیز و شترسواری زیر آفتاب گرم و سوزان کارهایی است که فقط با کویرگردی می‌توان تجربه کرد. آسمان کویر از زیباترین چیزهایی است که افراد را به کویرگردی تشویق می‌کند. زیبایی این آسمان درخشان و پرستاره را نمی‌توان در قالب کلمات توصیف کرد. این آسمان بهشتی است که فقط در کویر دیده می‌شود. 
این آسمان زیبا و شفاف که ستارگان و شهاب‌سنگ‌ها در آن به خوبی دیده می‌شود، شگفت‌انگیزترین تصویر از آسمان است که از دیدن آن سیر نخواهید شد. آفرود کویری، فعالیت هیجانانگیزی است که با آدرنالین خون شما بازی می‌کند! در سال‌های اخیر ماشین‌های خاصی برای این فعالیت در کویر لوت تعبیه شده که تجربه آفرود با آن‌ها به یکی از هیجانانگیزترین تجربه‌های زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. البته آفرود سواری در کویر هزینه‌ای جدا دارد و لازم است برای این تجربه با خود پول کافی داشته باشید.
شترسواری نیز از دیگر تجربه‌های فانتزی و بامزه در کویر لوت است. با سوارشدن بر شترها سفری به ایران قدیم خواهید داشت و نقش تاجران راه ابریشم را بازی خواهید کرد! 
آفرود سواری در کویر لوت
آفرود سواری در کویر لوت
اقامت در کویر 
سفر یک روزه به کویر شما را از دیدن این حجم از زیبایی اقناع نمی‌کند و تمایل دارید چند روزی را در این سکوت آرامش‌بخش بگذرانید. اقامت در کویر مساوی است با تماشای هرشب آسمان پرستاره در سکوتی وصف ناشدنی. پیاده‌رویهای کوتاه در شب‌های کویر نیز لذتی عجیب به همراه دارند.
اگر قصد سفر به کویر لوت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم شبی به دور از دغدغه و زندگی مدرنیته در فضای آرامش‌بخش کویر زندگی کنید.
نکاتی قبل از رفتن به کویر
اولین چیزی که در کویر کمبود آن را حس خواهید کرد، آب است. به اندازه کافی آب همراه داشته باشید. گشت و گذار در کویر متفاوت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. در کویر هر فرد به 4 لیتر آب در روز نیاز دارد.
دومین موردی که باید به آن توجه داشت، انتخاب لباس است. لباس‌هایی که برای این سفر انتخاب می‌کنید، نباید جیب یا درزهای اضافه داشته باشند و ترجیحاً آستین‌دار باشند. 
لباس‌هایی با رنگ روشن و خنک در روز تجربه بهتری از سفر در کویر برای شما رقم خواهند زد. اما لباس گرم در شب را فراموش نکنید؛ حتی اگر سفری یک روزه به کویر دارید. کلاه و ضدآفتاب و عینک هم که از ملزومات سفر به نقاط گرم و کویری است.
کویر لوت در شب
کویر لوت در شب
کلام آخر
کویر لوت بیابانی بزرگ، زیبا و خشن در قلب ایران است. طبیعت بکر این کویر پهناور هرساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. با این حال برای کویرگردی لازم است به خوبی با این سفر آشنا باشید. 
تماشای زیبایی‌های وصف ناشدنی کویر هزینه‌های زیادی دارد. اگر با خطراتی که در این سفر شما را تهدید می‌کند؛ آشنا نباشید سفر به کویر لوت تجربه‌ای ناخوشایند خواهد بود. پس بهتر است قبل از سفر به خوبی با این کویر پر رمز و راز آشنا شوید و خود را برای سفری پرماجرا و هیجانانگیز آماده کنید. 

به کویرها علاقه دارید؟ مطالب «کویر پلوند»، «سفر به کویر مصر» و «دشت کویر» را از ست ندهید.
برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.